Pål Nedregotten, her på NRs vårmøte i Trondheim juni 2017. Tallet har altså økt siden den gang.
Pål Nedregotten, her på NRs vårmøte i Trondheim juni 2017. Tallet har altså økt siden den gang. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Alle snakker om samarbeid og pålogging - men i praksis blir avstanden mellom Amedia og Schibsted større. Samtidig tester Fagpressen å koble seg på aiD

Denne uka starter et pilotprosjekt for fire fagblader som vurderer Amedias plattform for pålogging.

- Alle snakker om mediebransjen skal samarbeide mer, men hvordan får vi dette til - i praksis?

Det var overskriften for et «toppmøte om samarbeid» på onsdagens høstmøte i Norsk Redaktørforening, på Grand Terminus i Bergen.

Debatt om samarbeid på NRs høstmøte i Bergen onsdag, fra venstre: NTB-sjef Mads Yngve Storvik, Tinius-direktør Kjersti Løken Stavrum og Amedias styreleder André Støylen.
Debatt om samarbeid på NRs høstmøte i Bergen onsdag, fra venstre: NTB-sjef Mads Yngve Storvik, Tinius-direktør Kjersti Løken Stavrum og Amedias styreleder André Støylen. Foto: Gard L. Michalsen

Der deltok blant andre Kjersti Løken Stavrum, direktør i Stiftelsen Tinius - og André Støylen, direktør for Sparebankstiftelsen DNB og styreleder i Amedia.

Førstnevnte har flere ganger tatt til orde for mer samarbeid i mediebransjen, blant annet på NTBs 150-årsjubileum for en tid siden.

Løken Stavrum har også tatt til orde for felles pålogging og brukerbetaling, noe Støylen fra scena onsdag ikke avviste som en mulighet.

Også forrige uke nevnte Polaris Medias konsernsjef Per Axel Koch dette som viktig for framtida, da han la fram resultatene for tredje kvartal:

- Dette er ikke noe spørsmål, det må komme. Både for annonser og pålogging, mente han.

 

- Ingen samtaler nå

Men hva skjer i praksis?

Tidligere år valgte Amedia bort Schibsted til fordel for Google som partner på annonseteknologi.

Og det er lite konkret som tyder på at det er aktuelt med noe samarbeid for pålogging. 

I dag bruker Schibsteds medier, FINN og Polaris-avisene SPID. Aller, Klassekampen, Hegnar og ikke minst Mentor Medier bruker Mediaconnect. Det fins også enkelte mindre løsninger. Mens den andre «store» nå er Amedias påloggingsplattform aID. 

Og for Amedia er aID «en av de viktigste strategiske plattformene» akkurat nå, beskriver innovasjonsdirektør Pål Nedregotten i Amedia overfor Medier24. Et skifte framstår ikke som veldig aktuelt:

- Det blir en teoretisk problemstilling, men skulle vi vurdert å bytte det ut, så måtte vi hatt et veldig godt og veloverveid alternativ før det ble aktuelt, sier han.

Tvert i mot er det mye som tyder på at mediekonsernet nå satser på å bygge aID enda sterkere som plattform:

Blant annet ble det nylig kjent at Amedia overtok hele eierskapet til nyhetsdelen av Nettavisen. Nettstedet er allerede over på aID som plattform for kommentarfelt, og sjefredaktør Gunnar Stavrum avviste ikke at brukerbetaling også kunne bli aktuelt.

 

Fagblader tester aID

Amedia har også samarbeid med mediehus utenfor konsernet, som har knyttet seg til aID for pålogging.

Og nå kan det bli flere:

Tidligere i høst varslet Fagpressen at man undersøkte mulighetene for å knytte til seg en ekstern leverandør for pålogging på nett - som en mulighet for de over 200 medlemmene i organisasjonen.

Denne uka vil arbeidet begynne med oppstartsmøte for et pilotprosjekt, hvor de inviterte i første omgang er fire av organisasjonens største medier: Utdanningsnytt, Kommunal Rapport, Jakt og fiske og Fri flyt.

Per Brikt Olsen, administrerende direktør i Fagpressen.
Per Brikt Olsen, administrerende direktør i Fagpressen. Foto: Gard L. Michalsen

Direktør Per Brikt Olsen i Fagpressen sier dette om det mulige samarbeidet:

- For oss handler dette om at vi har mange medier som ikke har egne systemer for innlogging og tilgangsstyring. I stedet for at alle skal lage hvert sitt system, eller knytte til seg forskjellige plattformer, undersøker vi om det kan være mulig å knytte til seg aiD, sier han.

At Amedia snart har 1 million brukere på plattformen er ingen ulempe. For som han sier - dette handler ikke minst om brukerne:

- I et brukerperspektiv er det håpløst om man skal møte stadig flere forskjellige påloggingssystemer, sier Olsen.

 

- Har mange slike samtaler

Innovasjonsdirektør Pål Nedregotten sier at Amedia får mange slike samtaler og henvendelser - og nå prøver de det altså ut i praksis:

- Dette blir en test på hva som kreves for å løfte aiD ut fra et lokalavisunivers og integrere det mot andre systemer, sier han.

For mediekonsernet handler det på mange måter om å gjøre det samme som Schibsted gjør med Appnexus - men på sin egen plattform: Knytte mange brukere og best mulig data sammen på ett sted.

Det handler ikke bare om brukerbetaling, men vel så mye om hvilke muligheter det gir for annonsemarkedet.

Nedregotten sier det slik:

- Vi ser at vi har en løsning som fungerer godt for brukerbetaling og datafangst. De dataene kan vi bruke til flere former for forretningsutvikling.

- Og desto større man blir, desto bedre - for alle?

- Det kan du si. Vi har nå over 900.000 nordmenn registrert på aiD, og det går raskt mot 1 million. Det gir oss muligheter i markedet som vi vurderer. I en slik setting er det naturlig at vi snakker med flere aktører, sier han.

 

Til toppen