Jostein Larsen Østring, direktør for innholdsutvikling i Amedia.
Jostein Larsen Østring, direktør for innholdsutvikling i Amedia. (Foto: Erik Waatland)

Amedia har får 10.000 nye abonnenter på direkte­sendte fotball­kamper: – Det er ingen annen type saker som utløser like mange nysalg

Live-fotball gir digital vekst for Amedia, forteller Jostein Larsen Østring, som er direktør for innholdsutvikling i Amedia.

  • Endret

Rundt halvparten av konsernets 63 lokalaviser satser på strømming av fotballkamper, også fra lavere divisjoner og aldersbestemte klasser, skriver Klassekampen.

Det er både godt innhold for abonnentene og god butikk for avisene.

På bare tre måneder har Amedia-avisene fått 10.000 nye heldigitale kunder, og direktesendinger på nett er en viktig driver.

– Det er ingen annen type saker som utløser like mange nysalg som strømming av sportsbegivenheter, sier Jostein Larsen Østring, som er direktør for innholdsutvikling i Amedia. Også direktesendte kulturdebatter og folkemøter lokker nye kunder.

I alt har Amedias aviser strømmet over 1.500 kamper i år, og de har nå 159.000 rene digitalabonnenter.

Fredriksstad Blad er en av avisene som har satset på strømming. Sjefredaktør René Svendsen i Fredriksstad Blad gir direktesendingene mye av æren for at avisen har fått 3.000 nye digitalabonnenter i år.

– De gode resultatene merkes også på økonomien. For første gang på flere år kan vi ansette nye folk i stillinger som er blitt ledige. Det har ikke vært noen selvfølge før, sier Svendsen.

Til toppen