Arne Reginiussen blir redaktør for den nye avisa Nidaros.
Arne Reginiussen blir redaktør for den nye avisa Nidaros.

Amedia i strupen på Polaris: Lanserer nettavisen «Nidaros» i Trondheim

Amedia-redaktør Arne Reginiussen flytter til Trondheim for å bygge opp en konkurrent til Adresseavisen. - Det er åpenbart at det er både et marked for og et behov for en dedikert byavis i Trondheim

  • SAKEN OPPDATERES

Lokalaviskonsernet lanserer nettavisen «Nidaros» i Trondheim fra nyttår og går dermed i konkurranse med Polaris Media og Adresseavisen, som har hatt monopol i byen i årevis.

Amedia har i dag ingen tilstedeværelse i Trøndelag, men nå blir det en splitter ny byavis for landets tredje største by, avslører Arne Reginiussen, som går fra å være redaktør i Finnmark Dagblad til å bli redaktør i Nidaros fra nyttår.

– Dette er vår nyttårsgave til befolkningen i Trondheim. Vi skal lage en avis for alle som bor og lever i Trondheim. Byen fortjener en dedikert og nyhetsdrevet lokalavis. Vi skal sette dagsorden og være tett på innbyggere og det som skjer, forteller Reginiussen.

I første omgang får Reginiussen en redaksjon på tolv medarbeidere. Selv om han selv ikke kjenner byen inngående, så opplyser han å ha rekruttert en rekke journalister som kjenner byen - og Trøndelag - godt.

 

- Marked for byavis

Det kan godt hende at enkelte drar kjensel på avisnavnet, for det er ikke første gang en avis har bekledd «Nidaros» i Trondheim. Avisa ble en gang etablert i 1902 og gikk inn på 90-tallet.

Nå dukker den opp i helt ny drakt. Amedia opplyser at Nidaros har ambisjoner om å være dagsordensetter, ledende leverandør av bynyheter, sterkt tilstede i lokal sport og god på kultur- og underholdningsstoff.

- Trondheim er en av byene i Norge som har vokst og vokser mest. Det er åpenbart at det er både et marked for og et behov for en dedikert byavis i Trondheim. Vi har stor tro på at vi skal lykkes med å skape noe nytt og spennende for alle dem som har tilhørighet til byen, enten de er innfødte eller nyinnflyttere knyttet til universitetet, næringslivet, kulturlivet eller andre store institusjoner og virksomheter med sete i byen, fortsetter Reginiussen.

Nidaros skal i likhet med andre Amedia-aviser satse på brukerbetaling og skal jobbe for å vokse med et sterkt fokus på journalistikken, blant annet gjennom levende bilder, forbrukersaker, gravende journalistikk og breaking news. 

 

- Viktig for folk i Trondheim

Konserndirektør i Amedia med ansvar for innholds- og produktutvikling
Konserndirektør i Amedia med ansvar for innholds- og produktutvikling. Foto: Lars Myhren Holand

Konserndirektør i Amedia, Anders Opdahl, sier i en melding at Nidaros vil  skape avismangfold i Trondheim og dermed berike den lokale journalistikken og det samlede tilbudet til innbyggerne. 

- Dette er først og fremst viktig for folk Trondheim, men det er også berikende for norsk journalistikk at landets tredje største by igjen får en dedikert lokalavis. Det er sunt at mange redaksjoner kjemper om leserne. Det bidrar til høyere aviskonsum og et rikere tilbud til leserne. Nidaros skal få en sterk posisjon i en by i rivende utvikling, sier Opdahl.

Opdahl er fornøyd med at han har fått en erfaren redaktør og nyhetsleder  til å  lede nysatsingen:

- Reginiussen kommer fra stillingen som ansvarlig redaktør og daglig leder i Finnmark Dagblad og iFinnmark.no, som han har bygget opp til en dominerende posisjon som nyhetsformidler i vårt nordligste fylke. Nå står Trondheim for tur, sier Opdahl. 

Til toppen