Fra venstre: Daglig leder Ståle Pettersen, Bodø Nu, konserndirektør Are Stokstad Amedia og sjefredaktør Geir Are Jensen, Bodø Nu.
Fra venstre: Daglig leder Ståle Pettersen, Bodø Nu, konserndirektør Are Stokstad Amedia og sjefredaktør Geir Are Jensen, Bodø Nu. (Foto: Rune Nilsen)

Amedia kjøper lokalaviskonsernet Nu Publishing

Nu-avisene, blant dem Bodø Nu, kjøpes opp av Amedia.

Nu Publishing, som blant annet eier avisene Bodø Nu, Rana No, Vefsn No og Lynx, kjøpes av lokalavisgiganten Amedia.

Det kommer frem i en pressemelding fredag ettermiddag.

– Vi har kjøpt Nu Publishing som et ledd i en offensiv satsing på lokaljournalistikk. Selskapet er veldrevet, har gode resultater og bidrar aktivt til mediemangfoldet og en vital konkurranse. Nu Publishing har utviklet et konsept som lett lar seg overføre til andre geografier og som har vist at det er mulig å etablere levedyktige og bærekraftige aviser i norske lokalsamfunn, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia i pressemelding.

Virksomheten til Nu Publishing omsetter i år for om lag 22 millioner kroner, har samlet 21 årsverk og 6.600 abonnenter totalt, står det i meldingen.

Hovedeieren i Nu Publishing er Geir Are Jensen, som i dag også er sjefredaktør i avisa Bodø Nu. I juni forlot tidligere sjefredaktør i Bodø Nu, Markus André Jensen, avisa til fordel for en stilling som nyhetsredaktør i Avisa Nordland

Nu-flaggskipet Bodø Nu har sett en solid vekst de siste årene, og har siden 2012 økt omsetningen fra 6,8 millioner kroner til 12,4 millioner kroner i 2018. De fikk et resultat før skatt på 1,7 millioner kroner i fjor og leverte med det en driftsmargin på 13,9 prosent.

– Det viktig for meg er at Amedia ser oppkjøpet som et ledd i en offensiv vekststrategi. Nu Publishing blir sentral i denne strategien. Sammen med dyktige medarbeidere skal jeg fortsette arbeidet med å styrke og utvikle virksomheten, sier Geir Are Jensen i pressemeldingen.

I september tapte Nu Publishing 180.000 da de måtte begjære oppbud i Narvik Nu, som ble lansert i januar i år.

Amedia-oppkjøpet føyer seg inn i rekken av Amedia-investeringer det siste året. For et drøyt år siden utvidet de porteføljen med ni nye aviser da de kjøpte Nordsjø Media på sørvestlandet.

I vår gikk de, sammen med Bonnier, inn på eiersiden med 20 prosent av aksjene i svenske Mittmedia.

Nyttårsaften lanserer de også en helt ny nettavis i Trondheim, som får navnet Nidaros. I høst kjøpte de også lokalavisen Sogn Avis.

Til toppen