Amedias konsernsjef Are Stokstad legger fram resultatene fra 2018.
Amedias konsernsjef Are Stokstad legger fram resultatene fra 2018. (Foto: Eira Lie Jor)

Amedia-resultatet 2018:

Slik gikk det med Amedia i fjor

Amedia har lagt fram sine resultater for 2018, og er svært fornøyde med et brutte driftsresultat 467 millioner kroner.

Tirsdag la Amedia fram resultatene sine fra 2018, og konsernsjef Are Stokstad er glad for å kunne vise til digital vekst og flere nye partnerskap. Det gir lokalaviskonsernet resultater de er fornøyde med. 

De leverer blant annet et brutto driftsresultat på 467 millioner kroner. 

– Vi er stolte over å kunne presentere et så sterkt resultat, sa konsernsjef Are Stokstad under presentasjonen av resultatene. 

Amedias samlede inntekter økte også med 37 millioner – til 3.570 millioner, kan de fortelle. 

– Våre 2.000 ansatte har jobbet hardt for å oppnå disse gode resultatene. Samtidig har vi foretatt store investeringer i godt innhold og bedrede annonseprodukter, sier Stokstad.

 

Her er tallene: 

Amedia (mill. kr) 2018 2017
Driftsinntekter 3 570 3 533
EBITDA 467 476
EBIT 390 396
Resultat før skatt 396 420
EBITDA-margin 13,1 % 13,5 %
EBITDA (mill. kr) 2018 2017
Lokale Medier Norge 494 483
Trykk Russland 27 35
Annen virksomhet -54 -42
EBITDA 467 476

– Vi hadde en del positive engangseffekter i 2017, som gir et negativt avvik, men ikke et negativt tall i seg selv. Amedia har styrket en del sentrale fagområder, som for eksempel data og analyse og HR, sa CFO Gisle Torheim under presentasjonen. 

 

Høye ambisjoner

Under presentasjonen av resultatene var han tydelig og klar på at det likevel er oppdraget som er det viktigste. 

– Med vår struktur er ikke det økonomiske resultatet noe mål i seg selv, sier konsernsjef Are Stokstad. 

I 2018-tallene ligger blant annet Nettavisen inne, men det gjør ikke Nettavisen-tall i 2017. Inntekter og kostnader i forbindelse med oppkjøpet de gjorde sammen med Bonnier av det svenske lokalaviskonsernet MittMedia, ikke ligger inne i 2018-tallene.

Amedia kjøpte også Nordsjø media, og deres ni lokale titler i 2018. 

– Vi har høye ambisjoner for disse titlene, sier Stokstad under presentasjonen. 

 

Se intervju med konsernsjef Are Stokstad: 

Økning i digitale abonnenter

Nettavisene til Amedia økte antallet heldigitale abonnenter – til 212.000 abonnenter. De utgjør 40 prosent av alle konsernets abonnenter. 

– Det er en vekst på nesten 50.000 gjennom det siste året, sa CFO Gisle Torheim under presentasjonen. 

Opplagsinntektene vokser også – og er nå for første gang over 1,5 milliarder, opplyser de. 

Det siste året har man hatt en vekst i det digitale annonsemarkedet lokalt, og 11,1 prosent vekst digitalt. 

– Annonseflatene våre gir gode resultater for annonsørene, sa Torheim.

Samtidig er det en nedgang i printannonser i lokalavisene på 9,5 prosent i 2018. 

Totalt leverer lokalavisene totalt -4,5 prosent i annonseinntekter. 

 

Bikket milliarden i  rene digitale inntekter

På spørsmål om hvor mye Amedia-konsernet nå har i rene digitale inntekter, er de estimert til over milliarden i 2018. 

– Det beste estimatet jeg har er at Amedia har 1,1 milliarder i rene digitale inntekter, sa Torheim under presentasjonen. 

Da har man lagt sammen alle de digitale inntektene. 

 

– Videre vekst

Så hvor går veien videre for Amedia i 2019? 

– Det er lagt til rette for videre vekst, både når det kommer til ekspansjonen med Nordsjø Media, og investeringen i Sverige, sa Stokstad  og fortsatte: 

– Fortsatt skal inntektene komme fra samfunnsoppdraget, og den evnen vi har til å engasjere, sa Stokstad videre. 

Til toppen