Amedia med krisetiltak: Gir abonnentene tilgang til nesten alle avisene i konsernet

Eneste unntaket er de aller minste: – Vi ser et enormt informasjonbehov i befolkningen, sier konserndirektør Anders Opdahl.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Amedia innfører fra og med fredag 20. mars et strakstiltak for sine abonnenter, der de lar nesten alle få tilgang til de største og mellomstore mediene sine. Eneste unntaket er de aller minste.

Årsaken er det massive informasjonsbehovet som en følge av koronaviruset, forteller konserndirektør Anders Opdahl i Amedia.

– Det ene er hva som skjer lokalt der man bor. Men faktum er at begrepet «lokal» i dagens situasjon får en litt annen betydning. Norge knyttes tettere sammen i en slik kritisesituasjon, og nyheter om viruset, og konsekvensene av dette, har en universell relevans. Det ønsker vi å komme i møte, forteller han til Medier24.

Det betyr at deres 493.000 abonnenter på dagsaviser og største få-dagersaviser bli tilbudt fri digital tilgang til alle deres aviser og nettsteder.

Tilgangen til alt plusset innhold fra hele Amedia-universet vil være tilgjengelig til utgangen av april måned for disse abonnentene.

Hensikten er å la leserne bedre forstå hvordan korona-situasjonen påvirker dem og deres nærmiljø, opplyser konsernet.

- Gratistilgangen på tvers eksisterer i første omgang ut april måned. Så vil vi gjøre en løpende vurdering ut fra hvordan situasjonen utvikler seg i samfunnet, og hvorhen vi står i kriseforløpet, sier Opdahl.

Han er tydelig på at dette er Amedias bidrag til å tilgjengeliggjøre nyheter bredt og på tvers i Norge i en helt spesiell tid.

– Og det kommer i tillegg til at våre redaktører og journalister gjør alt de kan for å balansere behovene mellom å distribuere samfunnskritisk informasjon åpen for alle, og samtidig sikre grunnlaget for fri og mangfoldig journalistikk fremover. Her synes jeg det gjøres en formidabel jobb rundt om i Norge, som jeg er svært stolt av.

Powered by Labrador CMS