Are Stokstad, konsernsjef i Amedia
Are Stokstad, konsernsjef i Amedia ( Gard L. Michalsen)

KOMMENTAR

Amedia reagerer på Schibsteds «over­redaktører». Men hva er det konsernet holder på med i Finnmark?

Lokalaviskonsernets toppsjef, Are Stokstad, reagerer på Schibsteds «superredaktør» på Sørlandet. Men han gjør det samme selv.

Det var i en debatt mandag formiddag, under Norsk Redaktørforenings høstmøte, at Amedia-sjef Are Stokstad stilte seg svært kritisk til at Schibsted «eksperimenterer med redaktørrollen», ved å ha én redaktør for tre lokalaviser på Sørlandet.

I debatten uttalte Stokstad:

- Ideen om at du skal kunne redigere avisa i lokalsamfunnet på Leknes og ha den ansvarlige redaktøren i Svolvær, er ingen god idé. Vi snudde etter en stund og opplever nå eventyrlig vekst. 

Stokstad understrekte at det var nødvendig og viktig å ha en stedlig leder og fortsatte med å si «redaktørrollen er ikke en kostnadspost, men en forutsetning for å lykkes». 

Det er bra at lokalavisgiganten tar et tydelig standpunkt i en debatt om redaktørers rolle for framtiden – og at de har funnet en modell som funker for dem. Men stemmer det at Amedia har fjernet seg fra «superredaktørene»?

I Finnmark har Amedia en betydelig tilstedeværelse gjennom flere aviser.

En ikke ubetydelig medieleder er Arne Reginussen, som er ansvarlig redaktør og daglig leder i Finnmark Dagblad (papir) og Finnmarksposten (nett og papir). 

Reginussen er også ansvarlig redaktør i iFinnmark.no (Finnmarken og Finnmark Dagblad på nett) og har ansvarlig redaktør Anniken Renslo Sandvik i Finnmarken i sin linje.

Fra scenen under debatten ble det sagt at en redaktørs tilstedeværelse er avgjørende. Vel. 

Reginiussen sitter i Alta. Fra Alta til Honningsvåg (Finnmarksposten) er det 20 mil / 3 timer kjøring. Fra Alta til Vadsø er det 46 mil / 6 timer kjøring.

Det er bra at Amedia har tatt et standpunkt der de ønsker egne redaktører – og effektiviserer heller på andre ting, som personal, salg og mye annet. Ikke minst er det bra at  vi får en debatt om redaktørers rolle i en tid med sviktende inntektsstrømmer – der det ikke akkurat mangler på forslag om effektivisering – og enkelte vil fjerne redaktøren.

Jeg tar ikke standpunkt i hva som er best om redaktørrollen. Schibsted har gode argumenter. Det har også Amedia.

Men det er greit å ha fakta i orden om man bestemmer seg for å være på offensiven.

Hilsen redaktøren.

Til toppen