Direktør forbrukermarked Haakon Johansen i Amedia.
Direktør forbrukermarked Haakon Johansen i Amedia. (Bilde: Foto: Amedia)

Amedia lot noen abonnenter prøve «Spotify-løsning» med tilgang til 62 lokalaviser. Men etter en kort prøveperiode legges hele prosjektet på is

- Vil ikke lansere det på nåværende tidspunkt, opplyser forbrukermarkedsdirektør Haakon Johansen.

Det kan se ut som at det er langt igjen til norske mediebedrifter lanserer et samlet produkt der man kan betale for en pakke, for så å ha tilgang på mange aviser.

En av konsernene som har testet ut dette er Amedia, som kjørte et testperiode for sine abonnenter på avisen Nordlys.

 

Bekrefter at de slutter

Direktør forbrukermarked Haakon Johansen bekrefter nå overfor Medier24 at de ikke vil videreføre produktet etter testen.

– Jeg kan bekrefte at pilotperioden for Norgespakken er avsluttet og at vi ikke vil lanserer produktet på nåværende tidspunkt, skriver han i en e-post og fortsetter:

Norgespakken var tilgjengelig for kjøp blant Nordlys sine abonnenter i november 2016. De som kjøpte Norgespakken fikk gratis tilgang ut mars 2017.

Medier24 har forsøkt å få svar på flere spørsmål, men konsernet ønsker ikke å gi ytterligere kommentarer til hva de lærte og hvorfor de stopper, eller om det kan være aktuelt å ta det opp igjen senere. 

I november i fjor forklarte Johansen til Medier24 at årsaken til at de prøvde dette var at de forsøkte å være kundeorienterte.

– Hvis du har et abonnement på en av våre aviser, digitalt eller komplett, er det da betalingsvilje for digital tilgang til flere aviser?, spurte han seg da.

Denne e-posten kom til abonnentene som ble med på ordningen.
Denne e-posten kom til abonnentene som ble med på ordningen.

 

Full fart uten digital moms

Lenge har det vært etterspurt en slik løsning, men mediebedriftene har vært hindret av primært to ting. Det første er at de fremdeles tjener betydelige penger på dobbeldekning - der folk har mer enn én avis.

Det andre:

Moms. Der man før har fryktet ekstra momsregning, er nå også digitale abonnement nullmoms på.

I dag finnes det få andre som tester ut dette og hvert fall når det gjelder komplett tilgang digitalt.

Medier24 kjenner til tjenesten VIO, som er en felles digital distribusjonskanal for kvalitetsjournalistikk, hvor lesere får presentert en personlig feed med artikler fra et utvalg av magasiner og aviser basert på interesser.

Men de har ikke tilgang på de store konsernenes innhold - ennå.

Til toppen