Amedia skulle selge Lofot-Tidende, men snudde i siste liten. Så denne uka kom Avisa Lofoten på gata

Lofoten har fått enda en avis. Og de har ingen planer om å satse på nett.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Som Medier24 skrev i juni, har en rekke aktører i Vest-Lofoten jobbet gjennom sommer og høst for å etablere en ny avis med utgiversted på Leknes.

Onsdag var den på gata, og Avisa Lofoten kom ut med en 52 siders utgave i fulldistribusjon.

Og som styreleder og medeier Kenneth Grav uttalte den gang:

– Dette er en god, gammeldags protestavis. Den blir ikke laget for at næringslivet skal tjene mest mulig penger, men det blir startet i ren protest.

Bakgrunnen for protesten er at Amedia de seneste årene har kuttet og endret på avisdrifta i Vest-Lofoten. Lokalavisa Lofot-Tidende ble en periode underlagt Lofotposten med felles redaktør, felles nettavis og reduserte antall utgivelser fra to til én.

Men som i nordnorske regioner flest, likte ikke folk fra Leknes å bli styrt fra folk i Svolvær. De hadde mistet «sin» lokalavis.

Amedia ville selge

Paradoksalt nok var det faktisk også Kenneth Gravs avis: Han var i sin tid med på å starte Lofot-Tidende i 1987, og solgte den så videre til A-pressen på slutten av 90-tallet, for en god slump penger.

Og da det ble klart at Grav og en rekke lokale investorer arbeidet for å starte en ny lokalavis på Leknes, ble det nesten til at de i stedet for å starte på ny - kjøpte «hjem» Lofot-Tidende fra Amedia.

Spekulasjonene rundt dette salget har vært mange, og styreleder Grav omtaler dem også åpent i første utgave av Avisa Lofoten.

- Vi skulle i realiteten bare overta, men det ble plutselig en stemningsendring i Amedia, sier han til egen avis.

Dermed ble det til at de rundt 30 eierne, som samlet rundt to millioner i kapital på få dager før sommeren, bestemte seg for å starte opp.

Ronni Møller Pettersen er styreleder i Lofot-Tidende (Lofoten kommunikasjon AS), direktør i Nordlys og regiondirektør for Amedia i Nord-Norge. Han bekrefter samtalene som fant sted.

- Årsaken til at vi etterhvert vurderte salg, er at vår vurdering av det totale omfanget av næringsliv og befolkning i Vest-Lofoten er slik at det neppe er plass for to ultralokalaviser i dagens mediehverdag, sier han til Medier24.

Amedia-direktøren beskriver svært konstruktive samtaler, men det strandet da «vi rett og slett ikke ble enige om betingelsene».

Satser på papir, tror ikke på nett

Onsdag kom altså denne avisa ut. Som nye papiraviser flest i fulldistribusjon, og avisa kan du også få tak i på nett gjennom Buyandread.com.

Avisa Lofoten skal dekke kommunene Vestvågøy, Flakstad og Moskenes, med til sammen 13.500 innbyggere. Og altså nå to lokalaviser.

Og redaktør Benjamin Einarsen, som ikke har noen tradisjonell avisbakgrunn, har fortsatt tro på papiravisa. Avisa Lofoten har ingen planer om å satse stort på nett.

– Vi har ikke planer om det med det første. Da er det større sjanse for at vi kommer med en ekstra utgivelse i uka, sier Einarsen til NRK Nordland

– Jeg tror papiravisen aldri vil dø ut. Det er noe eget ved å sitte der med papiravisen i hånda, og koble inn på lokale nyheter, sier han til NRK.

Aviskrig på alle fronter

Og det er mange papiraviser å holde i hendene nå.

For Amedia har nå gått tilbake på noe av det som skapte frustrasjonen i Vest-Lofoten: Lofot-Tidende har igjen fått sin egen redaktør, og fått tilbake nettavisa.

- Vi er veldig fornøyd med å ha fått på plass Karin Skarby som vår nye sjefredaktør/daglig leder på Leknes og ser frem til en spennende mediehverdag i Lofoten, sier Ronni Møller Pettersen til Medier24.

Mer om Lofot-Tidendes nye redaktør og satsing kan du lese i denne saken på Lofotposten.no. 

Lofotposten dekker hele Lofoten, og er i så måte den tredje avisa som dekker den vestre delen av regionen.

Den gamle nordnorske storavisa har også konkurranse på sitt utgiversted Svolvær, der Våganavisa har kommet ut i snart ni år.

Og de to uavhengig eide avisene Våganavisa og nye Avisa Lofoten samarbeider forøvrig på noen områder. Førstnevnte avis gjør blant annet grafiske tjenester for nykomlingen, kan vi lese i første utgave av Avisa Lofoten.

Våganavisa har forøvrig heller ingen nettavis, og gjør det godt på avisdrifta: Avisa har gått med overskudd hvert år siden 2008, i fjor med et driftsresultat på 311.000 av en omsetning på 6,2 millioner kroner.

Både Lofot-Tidende og Lofotposten gikk også med overskudd i fjor.

Det blir spennende å se om alle tre - nå fire - klarer det i årene framover. 

  • Avisa Lofoten kan du som nevnt lese på Buyandread.com, eller følge dem på Facebook. Avisa har så langt ingen egen nettside eller nettavis.
Powered by Labrador CMS