Monday, Amedia og Kjelsås er klar for sesongstart i 2. divisjon om noen uker. Amedia skal sende 364 fotballkamper denne sesongen, inkludert en rekke kamper i områder uten egen lokalavis. Fra venstre. Kristian Oma, Tord Selmer-Nedrelid og Dag Halvorsen. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Amedia sparker i gang tidenes fotballsatsing: Skal sende alle 364 kampene i PostNord-ligaen på web-TV

28 lag i herrenes 2. divisjon får alle kampene sine sendt på nett-TV. Og alle abonnenter på en av Amedias aviser, får se alle kampene.

- Vi ser at live sport er noe folk har lyst til å betale for. Erfaringen de seneste åra er at det selger abonnement. Og ikke minst - vi gir mer innhold til de som allerede er abonnenter, sier Tord Selmer Nedrelid, innholdsutvikler og prosjektleder for PostNord-ligaen i Amedia.

- Veldig mange av våre aviser har sin klubb i divisjonen. Nå gjør vi 2. divisjon til «vår» liga. Dette er heller ikke noe de store mediene bryr seg om, sier han.

Vi er på Kjelsås stadion nord i Oslo, og akkurat her er et passende sted for å snakke om TV-produksjon fra fotballherrenes tredje øverste nivå:

Klar for sesongstart i 2. divisjon. Fra venstre: Kristian Oma i Monday, Kjelsås-leder Dag Halvorsen og prosjektleder Tord Selmer-Nedrelid i Amedia.
Klar for sesongstart i 2. divisjon. Fra venstre: Kristian Oma i Monday, Kjelsås-leder Dag Halvorsen og prosjektleder Tord Selmer-Nedrelid i Amedia. Foto: Gard L. Michalsen

I disse dager holder klubben på å bygg opp en seks meter høy kommentaturbu med kameraplattform på taket, slik at de som skal filme her får gode forhold. Den forrige bua ned i fjor, men nå blir alt snart meget bedre.

 

Sender alle kampene

Og det skjer akkurat i tide. For når 2. divisjon starter om to uker, skal Amedia sende 14 kamper live på nett hver eneste runde.

To avdelinger med 14 lag hver, og mediekonsernet skal lage TV fra alle.

Det blir 364 kamper gjennom sesongen - en kraftig opprusting etter to år med TV-rettigheter til 2. divisjon.

- Vi sendte mange kamper i fjor også, men det var utvalgte kamper for avisene som har lag i disse divisjonene. Nå sender vi alt, sier Tord Selmer-Nedrelid.

Det inkluderer en hel masse kamper hvor Amedia ikke har en tradisjonell lokalavis. Som for eksempel lagene rundt Oslo. Det innebærer også at Amedia «stjeler» fotballen fra konkurrentene, i byer hvor andre mediehus står sterkere, som Alta og Finnsnes i Nord-Norge.

Ifølge Selmer-Nedrelid blir det ikke noe eget abonnementsprodukt for fotballen, men et abonnent på en av avisene, gir tilgang til en strømmetjeneste som viser alle kampene. Dette er også nytt fra i fjor; da måtte man gjerne kjøpe flere aviser.

- Så hvis du bor for eksempel i Oslo eller et annet sted uten lokalavis fra Amedia, må du bare finne deg en tilfeldig avis?

- Nja, du kan jo si det sånn. Eller en avis fra et sted du har tilknytning til. De fleste i Oslo kommer jo ikke herfra, sier Selmer-Nedrelid. Og legger til at Østlandets Blad vil fronte alle kampene for hovedstadslagene foran hver runde.

Så kan vi for egen regning legge til at det ikke trenger å bli dyrt: Leserne kan for eksempel kjøpe digital tilgang til ukesavisene Vestby Avis eller Nordstrands Blad til 79 kroner i måneden som inngang til fotballen.

 

Eliteprodusenter på laget

Å sende 364 kamper er en relativ stor operasjon, og med mange kamper utenfor egne avisers nedslagsfelt, måtte det sentral koordinering til.

Her har Amedia slått seg på lag med Monday, som er tungt involvert i både Eliteserien og 1. divisjon (OBOS-ligaen). 

Monday har levert den tekniske løsningen, og vil stå for selve filmingen og eller kommentator på rundt halvparten av kampene. Resten filmer og kommenterer de lokale mediene selv.

Og her snakker vi ikke TV-busser, 5-10 kameraer stadion rundt og store kommentatorbokser:

- Dette kjøres på ett kamera, og hele produksjonen består av to personer: Én kameramann og én kommentator. Alt du trenger kan du få med deg i ryggsekken, sier Kristian Oma.

Strømmingen går via en boks med flere mobile modemer eller fastlinje. Kommentatoren styrer også selv «slow», for å vise repriser, som også blir til oppsummering av høydepunkter.

Oma synes det er spennende å finne gode løsninger for slike enkle produksjoner. Og ikke minst få en god arena for blivende kameramenn og kommentatorer.

- Vi nærmer oss 20 kommentatorer i stallen nå for PostNord-ligaen, fra hele landet. Dette blir en krevende jobb, og en god måte for talenter å prøve seg fram uten å gå rett på de store kampene, sier Oma.

Noen kjente navn blir det også, der mediehusene har gode stemmer:

- Eirik Hanøy skal kommentere i Bergen, for eksempel. Og mange steder har vi engasjerte journalister som har fulgt sitt lag, som Knut Befring i Oppland Arbeiderblad, sier Tord Selmer-Nedrelid.

 

Fornøyd med oppmerksomheten

2. divisjon er omorganisert foran årets sesong, fra fire til to avdelinger. Det er fortsatt stort sprik fra de minste klubbene til de som kommer ned fra 1. divisjon og har mer eller mindre profesjonell drift.

Disse lagene spiller i 2. divisjon 2017:

Avdeling 1

Alta
Asker
Brumunddal
Bærum
Finnsnes
Follo
Grorud
HamKam
KFUM
Kjelsås
Nybergsund IL Trysil
Raufoss
Skeid Fotball
Vålerenga 2

Avdeling 2

Bryne
Byåsen TF
Egersunds
Fana
Fram
Hødd
Hønefoss BK
Nardo
Nest-Sotra
Notodden
Odd 2
Vard Haugesund
Vidar
Vindbjart

Men halveringen gjør hele ligaen tettere, og klubbene er klare for oppmerksomhet. En av dem er daglig leder Dag Halvorsen i Oslo-klubben Kjelsås:

- Vi synes det er veldig fint at noen er interessert i oss. Våre tilhengere kan se kampene på nett, og ikke minst kan de få med seg bortekampene også.

Det følger ikke store rettighetspenger med avtalen, men alle klubbene får annonseplass på nett i et betydelig volum - på konsernets lokalaviser eller delvis Amedia-eide Nettavisen.

Denne sponsingen var en del av pakken da Amedia kjøpte fotballrettighetene til 2. divisjon første gang for to år siden. Prisen for rettighetene var etter alt å dømme ikke astronomisk.

- Ingen fotballmilliard, altså?

- Nei, definitivt ikke, humrer Tord Selmer-Nedrelid.

Men at satsingen koster er det ingen tvil om:

- Det er klart. Vi legger en del penger i dette. Det koster å ha Monday med på laget, og vi har egne ansatte som bruker både tid, krefter og helgevakter, sier Selmer-Nedrelid.

- Vil det lønne seg?

- Det vet vi jo ikke før vi prøver, men vi ser at dette har verdi for våre abonnenter. Og vi tror vi skal klare å sitte igjen med et overskudd på satsingen, sier Selmer-Nedrelid.

 

Til toppen