Jostein Larsen Østring har vært direktør for innholdsutvikling i Amedia. Nå blir han utviklingsdirektør.
Jostein Larsen Østring har vært direktør for innholdsutvikling i Amedia. Nå blir han utviklingsdirektør. (Foto: Anne Marthe Lilleby)

Amedia stokker om: Jostein Larsen Østring (28) blir utviklingsdirektør

– Jeg tror det blir kjempegøy, men også en stor utfordring, sier han til Medier24.

Jostein Larsen Østring har vært direktør for innholdsutvikling i Amedia siden 2016.

Nå har lokalaviskonsernet slått sammen avdelingene for innholdsutvikling og produktutvikling – til en felles avdeling, som Larsen Østring blir leder for. 

– Jeg tror det blir kjempegøy, men også en stor utfordring. Jeg har journalistbakgrunn og ikke for eksempel teknologbakgrunn, så jeg kommer nok til å lære mye framover. På kort sikt håper jeg at vi skal bli en sammensveiset gjeng som opplever at vi løfter i samme retning, sier Østring til Medier24.

 

– Vil forhåpentligvis merkes 

Han håper leserne av Amedias aviser vil merke at de to avdelingene nå har blitt til en – og at innholds- og produktutviklingen i konsernet henger enda tettere sammen enn den har gjort tidligere. 

– Forhåpentligvis vil både abonnentene – og ikke-abonnentene – som bruker Amedias produkter og aviser få stadig bedre sluttprodukter i tiden som kommer, sier han og legger til: 

– Skal vi lykkes å skape enda bedre produkter på vegne av alle avisene våre, så er hele Amedia nødt til å jobbe enda tettere sammen. Vi har med denne endringen også fått en klar marsjordre om å samarbeide enda bedre på tvers av forretningsområder, sier han.

Den nye avdelingen vil bestå av om lag 40 personer, og ledes av en ledergruppe på fem: Larsen Østring og Eivor Jerpåsen, sammen med Ole Werring, Gøran Hansen og Jan-Frederik Prytz. 

 

– Et godt redaksjonelt hode

Konserndirektør i Amedia, Anders Opdahl, sier til Medier24 at bakgrunnen for sammenslåingen er enkel: Det handler om å rigge organisasjonen for høyere tempo. 

– Bakgrunnen er egentlig veldig enkelt: Vi har behov for enda større kraft i vår digitale satsing. Det har gått bra i Amedia så langt, men det må gå enda fortere i tida som kommer. Innhold og formater henger så tett sammen og er i sum så essensielt for oss, at det å ha en tydelig leder og ha faglige arbeidsmiljøer som jobber tettere på hverandre, er svært viktig, sier han. 

Opdahl understreker også at redaksjonell erfaring har blitt vektlagt i prosessen. 

– Det var viktig for oss at avdelingen ledes av et godt redaksjonelt hode. Jostein er et av de beste redaksjonelle hodene i Norge, og jeg har stor tillit til at han kommer til å levere på de målene vi har satt oss, sier han. 
 
Når det gjelder den tidligere direktøren for avdelingen for produktutvikling, Ann Baekken, har de funnet en annen rolle til henne i avdelingen, ifølge Opdahl.
 
– De to gamle redaktørstillingene forsvinner, men jeg er glad for at Ann Baekken blir med videre i Amedia. Vi har allerede definert et prosjekt hun skal ta tak i i tida som kommer. 
Til toppen