Direktør Jostein Larsen Østring for innholdsutvikling i Amedia.
Direktør Jostein Larsen Østring for innholdsutvikling i Amedia. (Foto: Erik Waatland)

Amedias 64 lokalaviser vurderer å følge VG og droppe InFact etter dårlige målinger. Frykter at de feilinformerte leserne før valget

- Journalistikken gjøres på feil premisser når målingene ikke gjenspeiler de reelle velgertrendene. I siste instans betyr dette at vi feilinformerer leserne, sier Jostein Larsen Østring.

Denne uken kunne Medier24 fortelle at VG har sagt opp samarbeidet med meningsmålingsbyrået InFact - etter at de bommet stort under stortingsvalget.

InFact har selv erkjent at de gjorde en for dårlig jobb - og har beklaget, varslet nye rutiner, metodikk og til slutt bedre meningsmålinger fremover.

I tillegg til VG har blant annet landets lokalaviskonsern Amedia brukt InFact for sine 64 aviser. Også de forteller at samarbeidet kan ryke.

 

Amedia om en forklaring på de svake målingene

Direktør Jostein Larsen Østring for innholdsutvikling i Amedia sier til Medier24 at de ikke har et «fast» kundeforhold med InFact om meningsmålinger på samme måte som VG har, men at de har blitt brukt de siste valgene.

Denne avtalen har vært inngått foran hvert valg, etter en prosess med flere leverandører.

- I år registrerte vi underveis at det var forskjeller på målingene InFact leverte til våre aviser og VG, og målingene andre leverandører leverte for andre aviser. Kort tid etter valget i år var vi og avisene våre opptatt av å få en forklaring fra Infact om hva de store avvikene mellom målingene og faktisk oppslutning skyldtes. I det ligger det selvsagt at vi måtte vurdere om vi vil bruke InFact neste gang.

Hva tenker dere om at InFact målte såpass feil for dere i valgkampen? 

- Det er ikke godt nok. InFact traff veldig bra med sine målinger i kommunevalget i 2015, og vi forventet like høy presisjon denne gangen. Det leverte de ikke, og det har de også erkjent selv.

Østring opplyser at Amedia tok kontakt med byrået rett i etterkant av valget, der InFact lovet at de skulle gjøre en grundig gjennomgang av hva avvikene skyldtes.

– I november fikk vi en redegjørelse der de erkjente at måten de vektet på i stor grad kunne forklare de store utslagene. InFact sier nå at de har revurdert sitt syn på hvilket valg som ville vært beste vekteparameter, og at resultatene ville blitt langt mer presise om de hadde lagt seg på samme linje som andre byråer og vektet mot 2013-valget, forteller Østring.

Han har fått beskjed om at InFact ville jobbe videre med hvordan de vil vekte ved 2019-valget.

– Inntil videre har vi slått oss til ro med at de jobber med å forbedre målingene sine, ettersom vi er et stykke unna å forhandle noen ny avtale.

 

– Journalistikken gjøres på feil premisser

– VG har vært tydelig på at det var for dårlig. Mener dere det samme?

- Ja.

– Hva betyr det for journalistikken deres når de måler såpass feil?

- Journalistikken gjøres på feil premisser når målingene ikke gjenspeiler de reelle velgertrendene. I Hordaland ville styrkeforholdet mellom Ap og Høyre vært snudd dersom vektingen hadde vært gjort mot forrige stortingsvalg i stedet for kommunevalget. I siste instans betyr dette at vi feilinformerer leserne og velgerne om trendene, og hva som kan bli konsekvensene av det.

– Leter dere etter ny leverandør?

- Foran kommunevalget i 2019 kommer vi til å kjøre en ny prosess med ulike leverandører av meningsmålinger. I den forbindelse vil vi fortsatt vektlegge kvalitet, og lytte til redaktørene i våre 64 aviser. Det skal heller ikke utelukkes at vi vil kunne bruke flere leverandører på meningsmålinger fremover. Inntil videre er vi fornøyde med at Infact har vist at de jobber seriøst med å forbedre sine metoder.

 

InFact beklager

Fagsjef Knut Weberg i InFact fortalte til Medier24 denne uken at de tok til seg kritikken og har nå skjerpet metodikken:

- InFact brukte ikke den optimale vektenøkkelen i valgkampen 2017, og det ga dessverre ikke høy nok presisjon i målingene. Vi har etter valget gjort et betydelig evalueringsarbeid, og svakheten er identifisert og rettet, sa han i en kommentar.

Da Medier24 omtalte saken om InFact og VG uttalte han:

- Men avviket i valgkampen er et faktum, og vi beklager følgene det fikk for VG. Men kanskje er det greit å bytte rundt litt også etter mange år sammen. Vi takker VG for samarbeidet, skrev han til Medier24.

Til toppen