Amerikanske aviser har tapt 250 milliarder annonsekroner. Nå skal Tribune kutte 500 årsverk

Dyster situasjonsrapport fra The Economist.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For den som er interessert i de de store tallene, er det dessverre lite godt nytt å hente fra The Economist.

I denne artikkelen fra forrige uke, redegjør avisa godt for det overordnede bildet i mediebransjen:

  • Store summer investeres fortsatt i nettmedier: Axel Springer kjøpte Business Insider for 442 millioner dollar, og NBCUniversal investerte 200 millioner dollar i Buzzfeed.
  • Men tradisjonelle mediehus mister fortsatt voldsomme annonseinntekter. Og i USA er det ingenting som tyder på at nettet tar av for papirfallet.

Amerikanske dagsaviser tapte ifølge The Economist hele 30 milliarder dollar i annonseinntekter på papir fra 2005 til 2014, og nettannonseringen har bare vokst med 7 prosent fra 2007 til i dag. Samtidig stikker noen få aktører av med mesteparten av dette.

Og hvert tap møtes med kutt: Ifølge avisa skal aviskonsernet Tribune Publishing nå kutte 500 ansatte, fra aviser som Chicago Tribune og Los Angeles Times.

Løsningen på problemet ser ikke The Economist umiddelbart.

Priser på bannerannonser, inkludert programmatic, fortsetter å falle. Betalingsmurene fungerer ikke så godt som man hadde trodd.

Nye forretningsmodeller prøver seg fram, og gir kanskje lys i tunnelen.

Eller som The Economist konkluderer:

- It is still too early to write the obituary of the general-interest daily newspaper, even if many are fighting for life.

 

Powered by Labrador CMS