Ny redaktør i SOL.no: Andreas Heen Carlsen.
Ny redaktør i SOL.no: Andreas Heen Carlsen. (Foto: Sven-Erik Røed)

FOLK

Andreas Heen Carlsen (38) blir ny redaktør i SOL. Den gamle nettkjempen er blitt lønnsom igjen - og skal satse på kvalitet og journalistikk

Sol.no henter internt på Hasle - den nye redaktøren kommer fra Dinside. Og har store ambisjoner for både teknologi og journalistikk framover.

Andreas Heen Carlsen (38) blir ny redaktør for Sol.no. Carlsen har vært leder i Dinside.no i snart to år, og er godt kjent i Aller Media. Han har tidligere blant annet jobbet i Drammens Tidende og Amedia Buskerud. 

38-åringen tar over det redaksjonelle ansvaret i et selskap som de siste årene har vært gjennom store omstillinger. Men nå er den gamle nettkjempen Scandinavia Online AS blitt lønnsomt igjen, med en driftsmargin (EBITA) på hele 25 prosent i fjor.

Og nå står selskapet foran en helt ny satsing på nisjenettsteder med «høy redaksjonell kvalitet», kombinert med aggregering og kunstig intelligens. 

 

Varsler ny linje fra trafikkmaskinen

- SOL har lenge vært det beste stedet for å finne gode historier fra lokalaviser og andre nettaviser. En periode for noen år siden var det også noe egenproduksjon av «virale nyheter», mens det var populært.

- Nå skrur vi oss helt over til å konsentrere oss om «thinkbait». Det vil si at vi lager journalistikk med mening, der du faktisk sitter igjen med noe når du har lest, sier Heen Carlsen til Medier24. 

Første skritt i denne nye satsingen handler om et temanettsted for godt voksne lesere - en gruppe «ingen» satser på. 

Men SOL.no skal fortsatt være det nettstedet har vært og er i dag - en aggregator for de beste sakene fra andre medier, bekrefter den nye redaktøren. Men også her skal kvalitet være et litt viktigere stikkord. 

- Dere skal ikke bare løfte fram de villeste og galeste historiene?

- Nei, det skal ikke være det samme klikkjaget. Det er ikke noe galt med å ha en vill og gal sak, men det må være hold i den også. Og vi legger mer vekt på framover at sakene som havner på SOL skal ha et godt kildegrunnlag, det skal være god journalistikk. 

 

- Et forbilde for alle som jobber på nett

Andreas Heen Carlsen har tidligere jobbet som nyhetsjournalist i lokalavis, vært med å bygge opp Egmonts nettsatsing Klikk.no og vært digitalredaktør i Drammens Tidende.

Det er to år siden han ble ansatt som Dinside-redaktør, med spesielt fokus på å integrere Dinside inn i Dagbladet. Han har vært medlem i Aller sin digitale ledergruppe, og den siste tiden sittet i redaktørkollegiet i Dagbladet.

Nå bytter han altså jobb på Hasle, og går til søsterselskapet: 

- Desken i SOL er et forbilde for alle som jobber med nettjournalistikk i Norge. Jeg gleder meg veldig til å bli en del av den og lære av de beste frontredigererne i landet.

- Det er også vi som går foran når det gjelder å ta i bruk ny teknologi knyttet opp mot journalistikk. Veksten som vi ser akkurat nå er oppsiktsvekkende, blant annet på den nye SOL-appen, sier Heen Carlsen. 

Administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Scandinavia Online AS, Jan Thoresen, er tilfreds med den nye redaktøren han har funnet «i egne rekker»:

VIL SELGE LABRADOR: Jan Thoresen, Tor Kristian Flage og Jon Reidar Hammerfjeld.
Jan Thoresen, publisher i Scandinavia Online AS. Arkivfoto: Gard L. Michalsen

-Jeg har flere ganger omtalt Andreas som Norges beste nettredaktør. Når han melder seg til tjeneste her, er vi sikker på at det vil gå bra.

- Andreas er systematisk og visjonær, en dyktig leder med god teknisk forståelse. Vi får en erfaren redaktør som har gjort suksess alle steder han har vært til nå, sier Thoresen

 

Solid overskudd i fjor

I 2016/15 leverte selskapet en omsetning på 45 millioner, med et et solid negativt driftsresultat - på 10 millioner kroner. 

I 2017/16 gikk det meget bedre: En omsetning på nær 41 millioner kroner, og et driftsresultat (EBITA) før avskrivninger på 10 millioner. 

 

 

Kostnadsbasen er redusert kraftig, etter en solid omstilling og opprydding i selskapet. SOL-sjef Jan Thoresen sier dette: 

- Selskapet har vært gjennom et år med omstilling og vekst. Nå tjener vi penger og vokser på mobil. I tillegg viser målinger at kvaliteten har gått opp. Fokus er på å eksperimentere videre med kombinasjonen av landets beste desk, flinke utviklere, dyktig salgsteam og avanserte algoritmer, sier han. 

Omstillingen handler blant annet om ny organisering på utvikling og salg, samt at SOL har «fått mer ut av» å være en del av Aller Media. Den nevnte satsingen på viralsaker og content marketing er lagt ned, og selskapet har brukt mindre på markedsføring i fjor.

 

 

Berit Njarga (38) konstituert som ny redaktør i Dinside.no

Sjefredaktør John Arne Markussen i Dagbladet mister nå Andreas Heen Carlsen som Dinside-redaktør - og skryter av jobben han har gjort: 

- Carlsen har ledet Dinside i snart to år, og har gjort en meget god jobb med å integrere nettstedet i Dagbladet. Posisjonen er tydeliggjort. Dinside er i dag landets viktigste redaksjon for forbrukernyheter, og staben i Dinside er i dag en helt sentral enhet i Dagbladets redaksjon.

- Andreas sjøl har vært en viktig bidragsyter inn i vårt miljø, særlig på digital forståelse og utviklingsmuligheter. Vi ønsker ham lykke til i SOL, og de nye spennende utfordringene han møter der, sier Markussen.

Berit Njarga (38) er konstituert som redaktør i Dinside. Hun kom som fra Forbrukerrapporten i 2011, og kombinerer i dag jobben som reporter med å være vaktsjef annenhver uke. Stillingen som redaktør i Dinside vil bli lyst ut i løpet av kort tid, opplyser selskapet.

 

Til toppen