Jan Morten Drange, administrerende direktør i Annonsørforeningen (ANFO).

ANFO har heller ikke blitt konsultert om den nye TV-målingen

- Fra utsiden ser det ut som styringsgruppen har sittet usedvanlig tett på kortene denne gangen, sier direktør Jan Morten Drange.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Annonsørforeningen er ikke blitt konsulterte i forbindelse med at målingene av TV-titting endres. Foreningen kritiserer prosessen rundt omleggingen.

Fra nyttår skal analysebyrået Kantar TNS også registrere strømming og nettvideo i tillegg til tradisjonell lineær TV. Denne uken skrev Dagens Næringsliv at de mindre TV-aktørene ikke har vært fornøyd med hvordan omleggingen har vært styrt.

Nå skriver avisen at også Annonsørforeningen er kritisk til det direktør Jan Morten Drange kaller «firerbanden». TV 2, TVNorge-eier Discovery, TV3-eier MTG og NRK har bestilt den nye målingen og sittet i styringsgruppens om definere oppdraget til Kantar TNS.

– Fra utsiden ser det her ut som styringsgruppen har sittet usedvanlig tett på kortene denne gangen. Normalt i slike prosesser pleier vi som representant for annonsørene både å bli konsultert og orientert. Det har vi ikke blitt i denne omgang, sier Drange.

Lene Granlund Bredahl i MTG leder styringsgruppen. Hun sier de ikke har valgt bevisst å ikke inkludere annonsørene.

– I en ideell verden ville vi hatt bedre tid og involvert alle aktører som ønsker å være en del av prosessen. De som har tatt kontakt med styringsgruppen, har fått møter, sier Bredahl og legger til at hun mener de nye TV-målingene vil komme annonsørene til gode.

 

Powered by Labrador CMS