Jan Morten Drange, administrerende direktør i Annonsørforeningen (ANFO).
Jan Morten Drange, administrerende direktør i Annonsørforeningen (ANFO). (Foto: AVIA)

ANFO har heller ikke blitt konsultert om den nye TV-målingen

- Fra utsiden ser det ut som styringsgruppen har sittet usedvanlig tett på kortene denne gangen, sier direktør Jan Morten Drange.

  • Endret

Annonsørforeningen er ikke blitt konsulterte i forbindelse med at målingene av TV-titting endres. Foreningen kritiserer prosessen rundt omleggingen.

Fra nyttår skal analysebyrået Kantar TNS også registrere strømming og nettvideo i tillegg til tradisjonell lineær TV. Denne uken skrev Dagens Næringsliv at de mindre TV-aktørene ikke har vært fornøyd med hvordan omleggingen har vært styrt.

Nå skriver avisen at også Annonsørforeningen er kritisk til det direktør Jan Morten Drange kaller «firerbanden». TV 2, TVNorge-eier Discovery, TV3-eier MTG og NRK har bestilt den nye målingen og sittet i styringsgruppens om definere oppdraget til Kantar TNS.

– Fra utsiden ser det her ut som styringsgruppen har sittet usedvanlig tett på kortene denne gangen. Normalt i slike prosesser pleier vi som representant for annonsørene både å bli konsultert og orientert. Det har vi ikke blitt i denne omgang, sier Drange.

Lene Granlund Bredahl i MTG leder styringsgruppen. Hun sier de ikke har valgt bevisst å ikke inkludere annonsørene.

– I en ideell verden ville vi hatt bedre tid og involvert alle aktører som ønsker å være en del av prosessen. De som har tatt kontakt med styringsgruppen, har fått møter, sier Bredahl og legger til at hun mener de nye TV-målingene vil komme annonsørene til gode.

 

Til toppen