GUNNAR BJØRKAVÅG, konsernsjef i NHST Media Group.
GUNNAR BJØRKAVÅG, konsernsjef i NHST Media Group. (Foto: NHST)

Annonseinntektene stuper for Dagens Næringsliv og NHST: Ned 23 prosent tredje kvartal

Men vekst i abonnementsinntekter og andre tjenester holder resultatet oppe for konsernet.

NHST Media Group, som blant annet eier Dagens Næringsliv, Mynewsdesk, Morgenbladet og flere internasjonale publikasjoner, omsatte tredje kvartal for 308 millioner kroner.

Det er en nedgang på «bare» to prosent fra året før, og driftsresultat (EBITDA) før engangseffekter i kvartalet var på 20,3 millioner, to millioner bak tilsvarende kvartal i fjor.

Men bak tallene ligger en utfordrende utvikling på flere fronter: 

Mens nyhetspublikasjonene vokser på abonnement, er det store utfordringer på annonseinntektene. Samlet falt konsernets annonseinntekter med hele 23 prosent i kvartalet, mot samme periode i fjor. Annonseinntektene faller både på papir og nett. 

Det tilsier en langt forverret utvikling mot tidligere i år. I andre kvartal falt annonseinntektene med «bare» 12 prosent. 

På den positive siden ser vi at lesermarkedsinntektene (abonnement) for både DN og Morgenbladet fortsatt øker, med 6 millioner i tredje kvartal målt mot fjoråret. 

Vi ser også at Mynewsdesk fortsetter veksten, med en pen vekst på 19 prosent i tredje kvartal - til en omsetning på 55 millioner kroner. Nå leverer selskapet også overskudd, med et driftsresultat på 7 millioner kroner i kvartalet. Det er også femte kvartalet på rad med resultatfremgang for Mynewsdesk. 

Til toppen