Annonseinntekter i fritt fall for «Tanta». Aftenposten-sjef bekrefter ny runde med nedbemanning

Annonsefall på papir slår ekstra hardt ut for den største avisa. Og når det også faller digitalt, hjelper det ikke med vekst i brukerinntekter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Som tidligere varslet, går det mot en ny, stor runde med nedbemanning i Aftenposten.

Det bekrefter sjefredaktør og direktør Espen Egil Hansen overfor Medier24 torsdag formiddag, rett etter allmøtet klokka 12 i dag:

- På et allmøte i dag har jeg varslet at vi i ledergruppen de neste ukene vil jobbe både med inntektssiden - og med kostnadskutt. Og at folk nå må være forberedt på at det vil komme en bemanningsreduksjon.

Bakgrunnen for nedbemanningen er et meget utfordrende inntektsbilde.

Aftenposten lykkes godt på brukerbetaling, men sliter tungt i annonsemarkedet - både på papir og digitalt.

- Inntektene faller i en takt som gjør at kostnadene er for høye, bekrefter Hansen.

Han vil torsdag ikke kommentere omfanget av nedbemanningen - eller når det blir klart.

Nå skal ledergruppen jobbe med dette «de neste ukene», i dialog med ansatte. Og så vil saken endelig vedtas av Aftenpostens styre før nedbemanningen iverksettes.

- Bratt fall både på papir og nett

Sjefredaktør Hansen sier han tradisjonelt er åpen med de ansatte i sine månedlige allmøter, og at det derfor ikke er nytt at den økonomiske situasjonen er meget utfordrende. 

- De ansatte i Aftenposten er en oppegående forsamling, som stilte de riktige spørsmålene. Og det brukte vi god tid på, sier han til Medier24.

Det er heller ikke noe nytt at mediehuset mister inntekter: Senest i 2011 var omsetningen på nær 2 milliarder kroner. I fjor var den på 1,59 milliarder. Se regnskapstall og graf nederst i saken. 

400 millioner kroner er borte vekk på fire år - og denne utviklingen bare fortsetter. 

Sjefredaktøren beskriver inntektsbildet for avisen slik:

  • Det går «oppsiktsvekkende bra» digitale brukerinntekter, slik mediehuset har meldt om hele det siste året. Det gir vekst i antall abonnenter, og vekst i inntekter. En digitalabonnent koster også mindre enn en papiravis som skal trykkes og leveres.
  • Men: Det er fortsatt krevende på annonsemarkedet, og som for resten av avisbransjen nå er det et stort fall både på papir og nett.

Mediebyråenes mediebarometer, Schibsteds egne kvartalsrapporter og andre tendenser peker på et fall på papir på opp mot 15-20 prosent.

Hansen kan ikke kommentere tallene i detalj, men bekrefter:

- Vi er en del av markedet, og opplever det samme som alle andre. Så er det samtidig slik at fordi vi er Norges største papiravis, så slår fallet på papir ekstra sterkt ut for oss.

Veksten på brukerbetaling har også en pris i lavere trafikk - og svakere annonseinntekter digitalt. Dessuten er Aftenposten ikke før nylig over på Schibsteds nye, programmatiske plattform.

- Vi har ennå ikke merket oppturen der, bekrefter Hansen.

LES OGSÅ om utviklingen i annonsemarkedet: 

«Kan ikke si at det er siste gang vi kutter»

Når Aftenposten nå varsler en omfattende nedbemanning, er det første gang siden 2012 at det kuttes slik i redaksjonen.

Imidlertid har bemanningen blitt løpende redusert de seneste åra, som følge av AFP og naturlige avganger.

Tidligere i år var det også en omfattende nedbemanning i Schibsted Norges nye, felles kommersielle enhet.

Hvor stor denne nedbemmaningen blir, er altså ikke klart, annet enn at det etter alt å dømme blir «omfattende».

- Vil man kutte litt mer enn nødvendig akkurat nå, for å ta høyde for fortsatt inntektsfall - og slippe nye runder til våren?

- Jeg tror ikke vi skal si noe sikkert om framtida, så urolig som verden er nå. Det er klart at det alltid er et mål for meg å ha arbeidsro i bedriften. Men vi kan nok ikke si at dette er siste gang vi kutter, sier Hansen.

Saken blir oppdatert. 

Powered by Labrador CMS