Arne Hjeltnes i TV 2-dokumenteren om sushi, Japan og norsk laks.
Arne Hjeltnes i TV 2-dokumenteren om sushi, Japan og norsk laks. (Bilde: Faksimile)

Arne Hjeltnes og Creuna dro på sushitur til Japan for å lage film - sponset av Norges sjømatråd. Nå skal PFU vurdere om TV 2 brøt god presseskikk

Var de 45 minuttene med lakseskryt journalistikk - eller en reklameproduksjon full av utydelige roller?

I februar sendte TV 2 et 45 minutters langt dokumentarprogram med tittelen «Rå fisk og sylskarpe knivar». Filmen ligger fortsatt på TV 2 Sumo, og kan ses gratis på Norges sjømatråd sine nettsider Laks.no.

Men var dette en uavhengig dokumentarfilm - eller et langt reklameinnslag for nettopp sjømatrådet?

Dette sier Vær varsom-plakaten:

2.2 Redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet. Unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet.

2.3 Vis åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet.

2.6.  Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.

Det framstår som det siste, mener TV-seer Nina Rose, som har klaget saken til Pressens faglige utvalg. Hun mener kanalen har brutt punktene 2.2, 2.3 og 2.6 i Vær varsom-plakaten.

PFU skal behandle saken på neste møte tirsdag 29. august.

  • Se hele sakslisten til møtet nederst i saken.
  • ... dette er forøvrig ikke første gang TV 2 og Arne Hjeltnes havner i PFU: For to år siden ble TV-kanalen felt for et lignende program, i forbindelse med en dokumentar om en restaurant hvor Hjeltnes hadde eierandeler.

 

Hvem lagde egentlig filmen?

PFUs sammendrag av klagen og TV 2s tilsvar bidrar på mange måter til å skape ytterligere forvirring rundt filmen.

Foto: Faksimile

Klageren mener programmet «ser ut som et reklameinnslag» og at programleder Arne Hjeltnes blander roller.

Hjeltnes er i dag konsernsjef for kommunikasjonsselskapet Creuna, som ifølge klager står bak filmen - sammen med TV 2.

Samtidig er Norges sjømatråd sponsor av filmen, og klager mener det er sjømatrådet som egentlig står bak filmen - at dette ikke er uavhengig journalistikk.

Hjeltnes har forøvrig tidligere jobbet i Norges sjømatråd, da det het Eksportutvalget for fisk - i Asia. Creuna har også jobbet for sjømatrådet, med blant annet Laks.no.

 

«Sjømatrådet har betalt for å få laga eit program»

TV 2 avviser imidlertid på sin side at dette er en reklamefilm. Kanalen skriver i sine tilsvar at det er produksjonsselskapet Parkas production som har produsert programmet, ikke PR-byrået Creuna. Og avviser at «laksenæringen står bak programmet».

- Det korrekte er at Sjømatrådet har sponset produksjonen, skriver TV 2. Rådet har imidlertid også vært «behjelpelig med å organisere besøk for opptak i Japan», heter det.

Foto: Faksimile

Men når man ser filmen er det Creunas logo som kommer først i rulleteksten, og senere oppført i tekst sammen med TV 2. «Parkas production» kommer helt til sist. Arne Hjeltnes står selv oppført som regissør, sammen med produksjonsselskapet.

Klager Nina Rose holder også fast på at det «sjømatrådet som har betalt Creuna» for å lage filmen, og viser til en henvendelse hun selv fikk fra programleder Arne Hjeltnes. Her skal Hjeltnes blant annet ha skrevet følgende:

- Sjømatrådet har betalt for å få laga eit program som fortel om den opprinnelige sushi, korleis norsk laks og sjømat har funne sin rolle i denne trenden.

 

 

Sakslista til PFU-møtet tirsdag 29. august: 

Til toppen