Digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H) viser frem nøklene sine etter nøkkeloverrekkelsen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H) viser frem nøklene sine etter nøkkeloverrekkelsen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix (Foto: Heiko Junge /NTB scanpix)

KRONIKK

Astrup begynte oppgavene sine med et besøk hos Facebook. Jeg vil nå invitere ham til «Norges Silicon Valley»

«I Media City Bergen møtes medieaktører og konkurrenter som TV 2 og NRK, forskningsmiljøene, studenter fra Universitetet i Bergen og digitale gründere», skriver TV 2s Sarah Willand og inviterer digitaliseringsminister Nikolai Astrup på besøk.

  • Endret
  • SARAH C. J. WILLAND, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2 

 

Slik digitaliseringen endrer journalistikken, endrer den hele samfunnet vårt. Verktøyene, metodene og brukeratferden endrer seg. Forretningsmodellene likeså. Det byr på store utfordringer, men gir også mange muligheter.

Sarah WIlland, TV 2. Foto: Gard L. Michalsen

De mange og raske teknologiske fremskrittene har det siste tiåret gitt helt nye seeropplevelser på TV og utallige andre skjermer. Utviklingen fortsetter å akselerere, mye takket være initiativer fra oss som sammen skaper fremtidens medie- og teknologibedrifter.

Om ikke lenge kan vi se siste nytt fra uvær på Vestlandet med 3D-briller, og selv få følelsen av å stå i stormen. Vi kan se scoringene fra Premier League i 360-graders vinkel, og manøvrere oss over fotballbanen kun ved å svinge med fjernkontrollen eller rotere telefonen. 

Hvordan vi tilegner oss informasjon og de ulike formatene vi venner oss til å gjøre det i, har på kort tid endret seg fundamentalt. Utfordringene det har gitt mediene er kjente, og den krevende situasjonen for mediebransjen er langt fra over. Samtidig er mulighetene uendelige. Med riktig utvikling kan vi få mer presist, bedre kvalitetssikret og tilpasset innhold med større dybde, langt raskere enn i dag. Og flere kan få innholdet med seg.

TV 2 Nyhetenes grafikere jobbet eksempelvis nå nettopp med et stort prosjekt hvor vi grafisk viste frem hva som skjedde da fregatten «KMN Helge Ingstad» havarerte i Hjeltefjorden. Grafikken spiller sammen med liveelementer ute i felt og reportasjer fra ulykken endte i en «livedokumentar», en times program i vårt nyhetsstudio i Bergen – som ble sendt på TV 2 i forrige uke.

Nyhetene bruker i dag AR-grafikk i studio, og har flere prosjekter hvor vi ser på fremtidens nyhetsformidling og økende bruk av AR, for eksempel i forbindelse med valget i høst.

Norske politikere har tatt ansvar for at mediene skal klare overgangen til de nye digitale plattformene. Teknologinøytral nullmoms er det aller største og viktigste grepet for digital omstilling og utvikling. Utnevnelsen av en digitaliseringsminister viser tydelig at regjeringen ser at oppgavene fortsatt er mange og kompliserte.

Vi er stolte av sammen med Universitetet i Bergen å ha vært primus motor for samlokaliserings- og klyngeprosjektet i Media City Bergen (MCB) og glade for å være en del av dette banebrytende miljøet i dag.

Nå er vi under samme tak som blant annet Vizrt, et globalt selskap med sitt utspring i TV 2. Også StormGeo og Vimond var i sin spede begynnelse ideer i våre lokaler, som har utviklet seg til det selskapene er i dag. I nyhetsstudioet vårt, midt i hjertet av nyhetsrommet i femteetasje, sendes kameraene våre frem og tilbake over gulvet, de er fjernstyrte roboter utviklet av TV 2 og Electric Friends.

I Bergen har mange av våre medarbeidere stått på helt ekstraordinært den siste tiden for å sikre at TV 2 er helt i verdenstoppen hva gjelder utspillingsteknologi. Snart er vi på luften med alle TV 2s kanaler fra MCB med Nord-Europas første IP-baserte utspillingsplattform, og får allerede internasjonal oppmerksomhet for hvor langt TV 2 er kommet på dette området.

I likhet med mange av de andre virksomhetene i MCB får vi ukentlige besøk av mediehus og teknologiselskaper fra hele verden som vil lære og bli inspirert av vår teknologi, utviklings- og innholdsprodusentavdeling.

En sentral del av TV 2s strategi handler om digitalisering. Derfor har vi de siste årene utvidet utviklermiljøet i Bergen, for TV 2-konsernet består det nå av 90 medarbeidere og er ett av Bergens største. TV 2 Nyhetene er på Google Home med et tilpasset nyhetsprodukt og TV 2 Sumo justerer stadig brukerprofilene slik at de passer den enkeltes preferanser. Data- og brukerinnsikt blir en stadig større del av hvordan vi jobber i alle avdelinger.

På bare få år har «TV-kanalen» TV 2 blitt et moderne mediehus. TV2.no ble nettopp større enn Dagbladet på mobil, for første gang.

I miljøet rundt vårt hovedkontor ledes det an i utviklingen av nye, innovative og digitale løsninger. Medieklyngen har status som Norwegian Centre of Expertise for medier og er et nasjonalt tyngdepunkt for utvikling av medieteknologi og verktøy for journalistikk. Nå er de sentrale aktørene i klyngen i gang med å søke om å bli et «SFI», senter for forskningsdrevet innovasjon.

I MCB møtes også medieaktører og konkurrenter som TV 2 og NRK, forskningsmiljøene, studenter fra Universitetet i Bergen og digitale gründere. I 2017 hentet medieklyngen 130 millioner kroner i kapital og skapte mer enn 300 nye arbeidsplasser. I 2018 viste tall fra Samfunnsøkonomisk Analyse at mediemiljøet i klyngen har langt høyere innovasjonstakt enn sammenlignbar industri.

Akkurat nå er mer enn 100 kreative og innovative prosjekter under arbeid i samme bygg, og vårt håp er at flere titalls kan stemples «made in Norway» når de blir store og effektive nok til å ta markeder internasjonalt. I samarbeid med TV 2 og andre klyngeselskaper har UiB etabler seks nye industrinære studier i MCB innenfor journalistikk, UX-design og TV-produksjon. Fagene tilpasses medienes nye behov, og studentene er således tett på både kompetanse og relevante læringsarenaer. 

I Granavoldenerklæringen løfter regjeringen frem arbeidet med bransjevise program for å lykkes. Det passer som hånd i hanske med satsingen i Bergen. I tillegg til forventninger om avkastning og nye arbeidsplasser tar regjeringen opp flere viktige aspekter ved digitaliseringen av samfunnet; Utfordringene med å ivareta personvernet på en god og skikkelig måte. Et ønske om å styrke arbeidet med kildekritikk og «digital dømmekraft» i skolen. De globale gigantenes inntog.

Digitaliseringsministeren begynte på oppgavene sine med et besøk til Silicon Valley i USA og nettopp globale og gigantiske Facebook. Jeg vil derfor invitere ham til Norges Silicon Valley; MCB, TV 2 og våre naboer i Bergen.

Digitalisering er et nasjonalt og komplekst anliggende. Hvordan vi lykkes på dette området vil avgjøre om endringene ble til store utfordringer eller muligheter for Norge. Vi ser frem til å bidra.

Til toppen