Illustrasjonsfoto: Også ungdom foretrekker å lese lange tekster på papir. (Bilde: Thomas Brun, Scanpiz)

Åtte av ti dansker foretrekker å lese lange tekster på papir

Også de «digitalt innfødte» vil holde fast på papiret for bøker og magasiner.

København (NTB):

Et klart flertall av folk, særlig unge, foretrekker å lese lange tekster på papir og ikke på skjerm, viser ny undersøkelse.

77 prosent av de spurte sier at de foretrekker å lese lengre tekster – som romaner, lange artikler eller fagbøker – på papir, viser undersøkelsen som er utført av rådgivningsfirmaet Bjerg Kommunikation og analysefirmaet Megafon.

Blant unge i alderen 18 til 29 år foretrekker hele 83 prosent å lese lange tekster på papir.

Færrest, 73 prosent, foretrekker papir i aldersgruppen 60-69 år, viser undersøkelsen som er omtalt i Politiken.

 

Slår hull på myten?

Resultatet i undersøkelsen snur opp ned på vante forestillinger om hvem som er mest ivrige etter å beholde papiraviser og bøker på papir.

Det offentlige kommuniserer i økende grad elektronisk og flere utdanningsinstitusjoner er nå i ferd med å gå bort fra trykte lærebøker.

– Det eksisterer en myte om at de unge, digitalt innfødte foretrekker å lese digitalt, fordi de er vokst opp med det, men slik er det ikke, konstaterer direktør Kresten Bjerg i Bjerg Kommunikation.

– Denne undersøkelse er et uttrykk for at hjernen har lettere for å konsentrere seg om informasjon på papir, noe også andre undersøkelser har vist, sier han.

 

Norsk forskning

Bjerg viser blant annet til forskning Universitetet i Stavanger har utført blant norske 10.-klassinger, som har langt bedre tekstforståelse når de leser en fagbok eller skjønnlitterær tekst i bokform, enn når de gjør det på en dataskjerm.

Den danske undersøkelsen viser ellers at kvinner i langt større grad enn menn foretrekker å lese lange tekster på papir, 85 prosent mot 71 prosent.

Blant universitetsutdannede foretrekker 77 prosent å lese lange tekster på papir, mens bare 58 prosent blant dem som kun har grunnskole svarer det samme.

 

 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen