Aviser, bokklubber og magasiner topper klager over uønsket reklame

Forbrukertilsynet mottok drøyt 14.500 klager på markedsføring i fjor. Det er en tangering av rekordåret 2018.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De fleste klagene gjelder telefonsalg og levering av uadressert reklame til folk som har reservert seg mot det.

Strømleverandører har tidligere toppet klagestatistikken, men bransjen havnet denne gangen på andreplass. I fjor var det flest klager rettet mot aviser, bokklubber og magasiner, heter det i Forbrukertilsynets årlige oppsummering.

Mobiloperatører kommer på tredjeplass, fulgt av kredittmarkedsføring og eiendomsmeglere.

Færre klager på telefonsalg

– Bransjene som i stor grad benytter seg av telefonsalg, er de som havner på klagetoppen. Dette er noe vi ser år etter år, og vi er forundret over at mange næringsdrivende fremdeles har problemer med å følge reglene for denne markedsføringsformen, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Likevel er det færre enn før som klager på telefonsalg. Antallet er redusert med en tredel på ett år, og lå i fjor på 959 klager.

– Vi får se om nedgangen i antall klager på telefonsalg er forbigående, eller om det arbeidet vi har gjort de siste årene for å gripe inn mot lovbrudd, endelig har begynt å synke inn i telefonsalgsbransjen, sier Haugseth.

Mye spam

Tilsynet får også inn mange tips om markedsføring som forbrukere reagerer på. I fjor kom det inn nesten 10.000 tips, noe som er ny rekord. Mye går ut på spam, kredittmarkedsføring og prisopplysninger – enten på epost eller SMS.

– Vi har hatt oppmerksomheten rettet mot ulovlig kredittmarkedsføring i mange år og kommer til å slå ned på dette også i 2020, sier Haugseth.

– Mulig juks med prisopplysninger er også noe mange forbrukere tipser oss om. Dette vil vi jobbe videre med det kommende året, sier hun.

Powered by Labrador CMS