FULL JUBEL: Redaksjonssjef Kjell Eirik Mikkelsen, sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson og nyhetsredaktør Rune Eriksen jubler fra redaksjonslokalet.
FULL JUBEL: Redaksjonssjef Kjell Eirik Mikkelsen, sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson og nyhetsredaktør Rune Eriksen jubler fra redaksjonslokalet. (Bilde: Erik Waatland)

BA jubler for supervekst: 33 prosent flere abonnenter på ett år! Nå sparker Sigvald fra med et skikkelig hårete mål

(BERGEN): Nå er målet å bli større enn storebror BT i Bergen. - Det er ikke umulig for oss, men det vil ta litt tid, mener BA-sjef Sigvald Sveinbjørnsson.

Lokalavisen i Bergen kan juble over at flere av pilene går i riktig retning.

  • De har økt antall abonnenter med 33,5 prosent på ett år. og leverer et driftsresultat (EBITDA) på 11,3 millioner - mot 8,1 mill i 2015. Nå har avisen 16.580 betalende abonnenter, som er 4.164 flere enn på samme tid i fjor, opplyser BA.

Oppskriften? God avis, litt humor og masse «vanlige folk», sier redaktør Sigvald Sveinbjørnsson.

 

Murer inn over halvparten av innholdet

Han ble redaktør for akkurat ett år siden og har opplevd at det som har gått nedover - plutselig har gått oppover for avisen med rundt 50 ansatte:

Nyhetsredaktør Rune Eriksen, sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson og redaksjonssjef Kjell Eirik Mikkelsen i Bergensavisen.
Nyhetsredaktør Rune Eriksen, sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson og redaksjonssjef Kjell Eirik Mikkelsen i Bergensavisen. Foto: Erik Waatland

– Det er jo helt fantastisk. I motsetning til en del andre aviser som begynte å selge digitalt, har ikke denne veksten kommet på bekostning av komplett-abonnementene. Vi opplever den digitale migrasjonen i liten grad, sier redaktøren.

Derimot har avisen har mye lavere trafikktall på nett enn året før, ca 40 prosent mindre, noe som skyldes at de murer inn over halvparten av innholdet sitt.

– Vi begynte å plusse mye mer og var ikke så redd for å gjøre det heller. Det har ført til den veksten vi opplever nå på abonnementsiden. Det er prisen, men vi får mye mer igjen for det, sier Sveinbjørnsson.

 

Redaksjonen våknet til liv

Avisen er i knivskarp konkurranse med storebror Bergens Tidende - som er bare et steinkast unna. Og skjer det noe i Bergen, så er det førstemann på dekk.

Det engasjementet har ligget noe brakk en periode, ifølge redaksjonssjef Kjell Eirik Mikkelsen (60), som har vært i avisen siden 1980. Men nå er det bånn gass:

Bergensavisen.
Bergensavisen. Foto: BA

– Det har vært et voldsomt giv. Jeg føler at redaksjonen har våknet til liv igjen og Sigvald skal få mye av æren for det, men ikke riktig alt. Det har også noe å gjøre med nytt eierskap. I en lang periode var papiravisen ute og det var kun det digitale som gjaldt. Vi bruker derimot noe mer krafter på papiravisen og førstesiden, som gir oss bedre journalistikk. Det kommer igjen nettet til gode, sier han.

Og dette har vært innholdets år i Amedia-konsernet.

Medier24 har tidligere skrevet om «innholdsinitiativet», der de har analysert 11.300 saker og kommet fram til hva som fungerer og ikke.

– Innholdet ble gjenoppdaget i Amedia. Vi har mange dyktige journalister her som er mye ute og henter inn saker. Også har vi en god miks mellom erfarne og unge og sultne folk, fortsetter redaksjonssjefen.

Bergensavisen er liten, kjapp og tøff i trynet. Det vet alle som leser avisen jevnlig. Med tøffe titler, utstrakt bruk av stikktitler, spissa vinklinger og store bilder, har de en viktig posisjon for mange i Bergen.

Den tidligere Bergens Arbeiderblad hadde en tydelig politisk slagside og spilte på lag med arbeiderne - kanskje mot storebror BT som var mer til for borgerskapet, som fremdeles står sterkt i byen.

– Det er enkelt å se hvem vi er til for. Vi skal gjøre Bergen bedre, sier Sveinbjørnsson.

 

Tydelig fiendebilde

– Hvordan merker dere konkurransen?

– BT er en veldig god avis, men ikke nødvendigvis en så god bergensavis, sier han og blir avbrutt av redaksjonssjefen:

– Det hjelper å ha et klart fiendebildet og spesielt når BT har en arrogant og nedlatende holdning. Er man svær og har posisjon å ta vare på, blir man ofte litt redd for å gjøre nye ting. Også blir man lat, for man trenger ikke løpe så fort. Det hjelper heller ikke at man sitter noen etasjer for høyt opp fra gateplanet, smiler han.

Nyhetsredaktør Rune Eriksen (47) sier at aviskrigen i Bergen gjør det veldig moro å være på jobb. Og kommer med et sleivspark mot konkurrenten:

– BT har et mye større område å dekke, men på nyhet og særlig på sport tar de dem ganske ofte, smiler han og skryter av sine ansatte:

– Alle gjør mye og strekker seg langt for å levere. Jeg opplever en glød og intensitet her, som ikke mange mediebedrifter kan skryte av.

 

Skal bli større enn BT

Sjefredaktør Sveinbjørnsson har tidligere jobbet i Bergens Tidende som kommentator. Da han startet i BA for nøyaktig ett år siden, kom han nettopp fra konkurrenten.

Nå kan 36-åringen avsløre at han har hårete planer for BA fremover:

– Vi skal bli større enn BT i Bergen. Det er ikke umulig for oss, men det vil ta litt tid. Se bare på Varden og Telemarksavisa. Det tok Ove Mellingen 20 år, men han klarer å ta nr. 1-posisjonen. Også har vi et vanvittig uforløst potensiale her i Bergen, sier Sveinbjørnsson.

Den mannstunge redaksjonsledelsen fokuserer mye på papiret og vil skvise papirutgaven så lenge det lar seg gjøre.

Sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson i Bergensavisen.
Sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson i Bergensavisen. Foto: Erik Waatland

– Men vi evner å ha to tanker i hodet samtidig, sier sjefredaktøren, som innrømmer at han gjerne venter både til neste dag - og noen timer utpå før han legger ut oppslaget.

– Men er dere ikke redd for at snittalderen øker og til slutt så dør papiret?

– Men da kjøper de BA Pluss-abonnement da. Det er lenge til det digitale dør? spør han retorisk og ler videre:

– Det er hyggelig butikk for oss, men det er et spill med trykkekostnader, distribusjon osv. Vi skal ikke tviholde på det, for det er journalistikken vi skal leve av. Men det er ikke noe vi tenker for mye på akkurat nå.

 

– Lag god avis

I 2016 hadde BA en vekst i antall abonnenter på ca 26 prosent. Per uke 19 er veksten fra samme uke året før på 33,5 prosent.

– Hva er oppskrifta?

– Det er en veldig enkel oppskrift på å selge mange nye abonnenter. Lag god avis. 

– Har mediene glemt dette litt de siste årene?

– Det har hvert fall vært mye fokus på teknologi og alt annet. Hvis man lager god avis, så kommer folk til å kjøpe det. Så enkelt er det, avslutter redaktøren.

 

BT: Vi er ikke arrogante

Sjefredaktør Øyulf Hjertenes i Bergens Tidende sier at det er bare å gratulere Bergensavisen med gode abonnementstall. Han synes det er gøy:

Øyulf Hjertenes, ansvarlig redaktør og direktør i Bergens Tidende.
Øyulf Hjertenes, ansvarlig redaktør og direktør i Bergens Tidende. Foto: Gard L. Michalsen

– Det er nok et eksempel på at lesere vil betale for godt innhold digitalt. Jeg heier på BA, for vi trenger to medier i Bergen - som gjør oss til den mest spennende mediebyen i Norge og som skjerper oss og gjør journalistikken vår bedre.

– De kaller dere arrogante og at dere sitter for langt opp i etasjene?

– Jeg har ikke lyst til å karakterisere BA eller kalle dem ting. Jeg synes det er gøy at vi har konkurranse og jeg synes det er bra at vi har to aviser i Bergen som slåss og konkurrerer.

– Men er dere arrogante?

– Vi opplever selvfølgelig ikke det, så det får stå for deres regning. Men når det gjelder det med nyskaping, så er det veldig interessant. For noen år siden startet vi Sysla og selskapene rundt der. Vi startet BT Junior og har en offensiv digital strategi, så folk får kalle oss det dem vil, men vi opplever det at vi trykker til her.

 

Konkurrerer på dagen - øl på kvelden

Sjefredaktøren har også noen gode tall på abonnementssiden.

– De siste årene har vi en oppgang på åtte prosent på abonnement. Det tilsvarer en oppgang på 5000 abonnenter det siste året, så vi opplever at lesere vil betale for godt innhold digitalt og som gir meg troen på at vi skal klare å finansiere journalistikken i en digital verden.

– Hvordan er det å være i en så knivskarp konkurranse?

– Vi konkurrerer med BA om dagen og går ut og drikker øl sammen på kvelden og terger hverandre og det er bare gøy. Men jeg tror når alt kommer til alt, så har både BA og vi helt andre fiender enn hverandre. Det er helt andre krefter som vi kjemper mot, enn det var bare mellom oss for 10-15 år siden. Da snaker vi om de store internasjonale selskaper som stikker av med annonsekronene som finansierer norsk journalistikk.

Til toppen