M24TV:

BA økte opplaget med 16,9 prosent i fjor. Nå drømmer Sigvald Sveinbjørnsson om å passere 20.000 abonnenter

Det var god stemning da mediebransjen la fram tall for aviser og magasiner i dag. Hør hva BA, VG og lokalavisene sier om ståa.

MBL-direktør Randi S. Øgrey og BA-sjef Sigvald Sveinbjørnsson. (Foto: Gard L. Michalsen )
LLAs markedssjef Geir Hus, avtroppende styreleder Roar Osmundsen og generalsekretær Rune Hetland. (Foto: Gard L. Michalsen )
Featureredaktør Jane Throndsen og sjefredaktør Gard Steiro i VG blir Vale Frogners nye kolleger. Arkivfoto
VGs magasin/pluss-redaktør Jane Throndsen og sjefredaktør Gard Steiro. (Foto: Gard L. Michalsen )
Opplagsnedgangen for VG på papir går også saktere enn før. (Foto: Gard L. Michalsen )

– 2017 ble et historisk år. Opplaget for mediehusenes aviser har vært fallende siden 1997, men nå etter 19 år med nedgang har 46 prosent av titlene vekst i opplaget, fastslår administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.

Denne grafen er et godt bilde på norske avisers utvikling: Digital brukerbetaling gir vekst igjen.

Det er først og fremst økningen i digitalt opplag som bidrar til den positive utviklingen.

Totalopplaget for aviser tilsluttet MBL og LLA økte med 0,7 prosent fra 2016 til 2017. 46 prosent av avisene kunne notere opplagsvekst i 2017, noe som er en høyere andel enn året før.

Blant de som lyktes best i fjor var Bergensavisen. Hør mer om det, og hvilke mål Sigvald Sveinbjørnsson har framover, øverst i saken!

 

LES OGSÅ:

 

Flere intervjuer fra dagens opplagspresentasjon:

 

VG+ har passert 150.000 abonnenter, og vil i år gi 100 millioner kroner i inntekter. Vi snakker med Gard Steiro og Jane Throndsen:

Posted by Medier24 on 7. mars 2018

 

Stabile opplagstall for lokalavisene - nå kommer det digitale løftet her også, håper Rune Hetland og Roar Osmundsen:

Posted by Medier24 on 7. mars 2018

 

 

Til toppen