Berge Gerdt Larsen - her under en rettssak i 2012.
Berge Gerdt Larsen - her under en rettssak i 2012. (Bilde: Marit Hommedal / NTB scanpix)

Bergens Tidende omtalte ham feilaktig som «bedrageridømt». Nå krever Berge Gerdt Larsen 300.000 kroner i erstatning

- Jeg ble brukt som tabloid krydder, uttalte oljeinvestoren i retten mandag. Der måtte både Gard Steiro og Øyulf Hjertenes møte for å forsvare seg og avisa.

Berge Gerdt Larsen krever 300.000 kroner i erstatning fra Bergens Tidende for æreskrenkelser, i forbindelse med flere omtaler for noen år siden.

Mandag startet saken i Bergen tingrett, melder Bergensavisen i dag

Nåværende og tidligere BT-sjefer; Øyulf Hjertenes og Gard Steiro.
Nåværende og tidligere BT-sjefer; Øyulf Hjertenes og Gard Steiro.

Larsen var lenge i påtalemyndighetens søkelys med anklager om skattesvik og grovt økonomisk utroskap, en sak som ble endelig avgjort med full frifinnelse i fjor. 

Men før dette fikk saken mye omtale - og våren 2014 ble Berge Gerdt Larsen blant annet omtalt som «bedrageridømt» av BT. Dette på et tidspunkt da han var dømt for økonomisk utroskap og skattesvik i tingretten, en dom som var anket til lagretten. Dette opplyste ikke avisa om.

Saken handlet om politiets håndtering av økokrimsaker, og investoren hevdet i retten at navnet ble trukket inn i reportasjen som «tabloid krydder», for å gjøre reportasjen «interessant». 

- Dette er et typisk eksempel på falske nyheter som spres i massemedia og som påvirker tilliten og er ødeleggende for forretningsvirksomheten, uttalte investoren i retten mandag.

Der møtte både nåværende sjefredaktør Øyulf Hjertenes og tidligere BT-sjef Gard Steiro. 

Begge avviste kravet på vegne av mediehuset, og svarte blant annet at rettelsen ble publisert «så fort som mulig».

Bergen tingrett har satt av to dager til saken.

Til toppen