Prosjektleder Anne Hovden (t.v.) og Elisabeth de Lange Gjesdal er den lille redaksjonen til BT Junior. Bak: Prosjektredaktør Ingvild Rugland.
Prosjektleder Anne Hovden (t.v.) og Elisabeth de Lange Gjesdal er den lille redaksjonen til BT Junior. Bak: Prosjektredaktør Ingvild Rugland. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Bergens Tidende vil at de små barna skal komme til seg. Nå har BT Junior passert 1000 abonnenter

Skriver om alt fra TINE-stafetter til terrorisme, spiseforstyrrelser og skilsmisser. Alt på barnas premisser og med et språk unge lesere forstår.

I fjor bestemte Bergens Tidende seg for å styrke posisjonen i en aldersgruppe som i liten grad bruker merkevaren. En smule inspirert av Aftenposten Junior, men samtidig ville BT lage noe helt eget rettet mot barn og unge i Bergen og omegn.

Og etter en vår og sommer med planlegging og utvikling, i tett samarbeid med Schibsteds produktutviklere, kom BT Junior på skjermen 27. august.

Hvordan går det, etter vel ni måneders drift?

Bra, mener prosjektredaktør Ingvild Rugland og kollegene:

- Vi har nå over 1000 abonnenter, og har nådd de første målene vi satte oss. Det handler både om antall abonnenter, og bruken av siden. Vi jobber hele tiden for å gjøre folk bevisste på at vi fins, og styrke kjennskapen til produktet.

Antall lesere er langt høyere - blant annet fordi alle skolene i Bergen har fri tilgang.

Sosiale medier er også viktig, og på de forskjellige kanalene har Junior nå passert til sammen 12.000 følgere.

 

Ren digital tjeneste

Mens Rugland også jobber med andre oppgaver i BT, er det prosjektleder / journalist Anne Hovden og journalist Elisabeth de Lange Gjesdal som jobber kun med Junior til daglig.

Flere redaksjonelle er de ikke - men det går også an når dette er et rent digitalt produkt:

- Vi ville være på den plattformen som er naturlig for målgruppen. Og så vil vi ha en fleksibel organisasjon, sier Hovden.

- En nettredaksjon kan være liten, dynamisk, kaste seg raskt rundt - og ikke minst: Bruke nesten alle ressursene på innholdet. 

Slik ser forsiden på junior.bt.no.
Slik ser forsiden på junior.bt.no.

Den viktigste forskjellen fra Aftenposten Junior er nettopp plattformen og hyppigheten.

Mens den kommer på papir en gang i uka, får barna i Bergen lese ferske nyheter flere ganger daglig.

- Som et rent digitalt produkt kan vi gripe fatt i nyhetsbildet og lage aktuell journalistikk - om de samme temaene som er aktuelt akkurat da, sier prosjektleder Hovden.

 

Skriver på barnas premisser

Hovden og de Lange Gjesdal forklarer videre at dette enkelt sagt handler om å skrive på barnas premisser.

Det kan bety å tilpasse en «voksensak» for barn, eller å skrive en egen sak for barna om et «voksent tema».

Og langtfra bare om barnlige tema:

Terroraksjoner, politikk og annet i nyhetsbildet settes gjerne på agendaen - på en helt annen måte enn for voksne lesere:

- Når media skal omtale en terroraksjon, handler det ofte om hvem som står bak og hvorfor det skjer. Barn er gjerne opptatt av andre ting: Har de tatt den som har gjort det? Og hvor stor sannsynlighet er det for at dette skal skje med meg?, forklarer Anne Hovden.

BT Junior kan heller ikke ha en overskrift som gjør at barna blir redde. Her samarbeider avisa blant annet tett med barnepsykolog Atle Dyregrov, både internt redaksjonen og på trykk.

 

Avisa satser selvsagt også på video - med reportasjer som dette: 

Mange elever går på reserveskoler mens de vanlige skolene deres blir pusset opp. Noen ligger så langt unna at elevene må ta skolebuss. Vi ble med bussen til Mia og Fie, som egentlig går på Varden skole. http://junior.bt.no/nyheter/Fie-og-Mia-skal-ga-pa-fem-ulike-skoler-pa-fem-ar-635b.html#/

Posted by BT Junior on 26. april 2017

 

...og med et forståelig språk

Andre typiske saker er noe som skjer der barn er. Reportasjer som kanskje ville vært typisk for en mindre lokalavis - men hvor ofte dekker regionavisa Bergens Tidende en helt vanlig TINE-stafett eller et prosjekt på en barneskole? Det kan BT Junior gjøre.

De går også inn i tema som barn er opptatt av. I fjor var skilsmisser tema, noe barn naturlig nok snakker om. Nettvett har vært på agendaen. Og spiseforstyrrelser skal også bli det.

Når journalistene skriver, handler det ikke bare om innhold - men vel så mye form og språk.

Det vil ikke si å skrive barnslig, men slik at barn kan forstå det, forklarer Elisabeth de Lange Gjesdal:

- Det har vært noen aha-opplevelser for oss som jobber med dette. Vi må skrive på en forståelig måte, med litt forenklet språk og kortere setninger. Og så skreller vi bort alle unødvendige og vanskelige ord.

 

BT Junior har egne juniorreportere - som får møte de største navnene:  

Posted by BT Junior on 10. februar 2017

 

Det handler om å gjøre barna til BT-brukere

Men hvorfor ble Junior et eget produkt, og ikke inkludert i prisen på vanlige abonnement?

Fordi det var viktig å etablere den nettopp som en egen merkevare.

Og fordi mange av avisas vanlige abonnenter er så gamle at de i beste fall har barnebarn som er i målgruppa; mange ville rett og slett ikke vært interessert i Junior.

Med godt over 1000 abonnenter og 79 kroner måneden - 49 for BT-abonnenter - sier det seg at det må litt mer til før Junior i seg selv blir lønnsomt. Så er heller ikke det målet i år.

- Dette er et maraton, og vi er tålmodige. Det handler blant annet om å styrke vår posisjon i den aldersgruppen, slik at de blir BT-lesere senere, sier prosjektredaktør Ingvild Rugland.

- Det overordnede målet er samtidig knyttet til samfunnsoppdraget vårt: Det er ingen grunn til at BT ikke skal være til stede i alle aldersgrupper. Og målet må jo være å bidra til at unge kan bli mer engasjert i det som skjer rundt dem, legger hun til.


 

Når brukerne i mange kanaler

Når vi snakker om 1000 abonnenter, så er det langt fra bare disse tusen som besøker BT Junior.

Nettopp for å være til stede, har BT gitt tilgang til alle skolene i Bergen kommune.

Det vil si at når ungene er koblet til skolens nettverk, kan de surfe fritt på junior.bt.no. Dermed kan stort sett de fleste i målgruppa, som er «fra 7 til 15 år», lese Junior i hvert fall deler av dagen.

Redaksjonen legger også vekt på å nå barna i andre kanaler enn bare bak muren på nett:

- Noe av det gøyeste læringen er jo hvor vi treffer ungene. Det er for eksempel på Snapchat og på Instagram. De er veldig aktive både der, på chattekanaler som Whatsapp, og sikkert andre tjenester som vi ikke har hørt om ennå, forteller Elisabeth de Lange Gjesdal.

Og når Medier24 er innom Krinkelkroken i Bergen, har Junior-redaksjonen nettopp fått et nytt 360 graders-kamera i hus. Det borger for enda mer eksperimentering framover.

 

  • KAN VINNE PRIS I NEW YORK: Tirsdag kveld kan BT Junior vinne pris på INMA World Congress, i kategorien Best idea to grow digital readership or engagement, regional / local brands.

 

...og en av de mest sette filmene på Facebook er ikke overraskende med hunder:

Bli med når Sid (3) feirer bursdag med hundekompisene! http://junior.bt.no/dyr_natur/Her-feirer-Sid-3-bursdag-med-hundekompisene-596b.html#/

Posted by BT Junior on 19. april 2017

 

Til toppen