Medievaneundersøkelse:

Betalingsviljen for digitale nyheter går opp

– Befolkningen er avansert, og den eldre generasjonen har endret vanene og blitt veldig moderne, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen til Medier24. 

Det var optimisme å spore under Deloitte sitt frukostseminar da de fredag morgen presenterte sin årlige medievaneundersøkelse.

Slik oppsummerte Joachim Gullaksen i Deloitte funnene overfor Medier24:

– Strømming går opp, betalingsvilje for digitale nyheter går opp, og så er forskjellen mellom generasjonene krymper. De eldre forbrukerne plukker opp vanene til de yngre.

Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, debatterte funnene med Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen, Siv Juvik Tveitnes i Schibsted og Amedias Victoria C. Schultz, i en drøy halvtimes seanse etter presentasjonen. 

Han synes det er interessant å se på de ulike målgruppene.

– Befolkningen er avansert, og den eldre generasjonen har endret vanene og blitt veldig moderne. De er fragmenterte, mens yngre er veldig konsolidert rundt internettkonsum, sier han til Medier24.

Austvoll Jensen i Discovery sier følgende til Medier24:

– I det digitale landskapet er vi betydelig mer offensive enn det vi var for 1-2 år siden, men det handler om at vi har brukt tid på å knekke koden for å møte endringene som kommer. Vi har testet og lært mye.

– Etter et resultatfall på 100 millioner kroner fra 2016 til 2017, hvordan ser 2018 ut?

– Vi leverer godt, etter planen. Det er klart vi opererer i et tøft marked, hvor seertallene går ned, og det påvirker varelageret vi har å selge på annonsørsiden. Men vi er optimistiske, sier hun.

Til toppen