Direktør Haakon Johansen for forbrukermarked i Amedia.
Direktør Haakon Johansen for forbrukermarked i Amedia. (Bilde: Foto: Amedia)

Amedias lokalaviser solgte 10 uker for 10 kroner på Black Friday - fikk 4500 nye digitale abonnenter på ett døgn

Også Schibsteds aviser solgte godt under «den gale salgsdagen»

Mens store deler av den vestlige verdens befolkning hamstret billige varer på dumpesalg, ville ikke mediekonsernene i Norge være noe dårligere. Både Schibsted og Amedia hadde egne kampanjer denne dagen.

10 kroner for 10 uker ble suksess

Amedia slo like gjerne på stortromma og peiset ut digitale abonnement - 10 kroner for 10 uker.

– Vi har aldri hatt en slik kampanje før og det solgte 4.500 abonnement i løpet av 24 timer. Dette var over all forventning, sier direktør Haakon Johansen for forbrukermarked i Amedia til Medier24.

Samtlige av konsernets 62 aviser hadde rigget seg med den synlige kampanjen på annonseplass.

– Litt av suksessen var at alle avisene hadde planlagt godt og de var veldig proaktive med å selge produktene på nettavisen sin. Det var et tilbud som var svært synlig for alle leserne som ikke har abonnement. I tillegg til at tilbudet var godt, var det synlig, noe som gjorde at det solgte utrolig mye.

– Hvordan ser abonnementstallet ut om 10 uker?

– Etter de ti ukene blir man automatisk overført til et vanlig digitalt produkt, som man betaler fra uke 11.

Tidligere denne måneden ble det kjent at Amedia passerte 100.000 digitale abonnement. De 62 avisene har hatt en vekst på 6,2 prosent, som tilsvarer 28.000 abonnenter det siste året.

Direktøren sier suksessen skyldes at de har en analytisk tilnærming og at de har gitt abonnementsutviklingsansvaret til de ulike redaktørene.

– Vi har et veldig salgsfokus i hele organisasjonen og dette har også de ulike redaktørene tatt innover seg, noe som har vært vesentlig for veksten. Vi følger salgsutviklingen hver eneste dag hvor vi planlegger bra, men vi hiver oss også rundt raskt når det skjer noe.

Schibsted solgte bra under Black Friday

Amedia er ikke eneste konsern som opplevde at «den gale salgsdagen» Black Friday ble innbringende.

Salgs- og markedssjef Siri Holstad Johannessen i Schibsted Norway ønsker ikke å tallfeste salget overfor Medier24, men karakteriserer dagen som god.

– Vi har hatt et godt Black Friday-salg. Aftenposten Forlag solgte bra, men flere av våre merkevarer hadde ikke egen kampanje. Denne dagen er ikke avgjørende for oss, selv om vi er fornøyd med resultatet, sier hun.

Den mest innbringende kampanjen de har hatt så langt i år ble gjennomført i høst. De dumpet prisen på flere av sine produkter (100 kr, 200 kr, 300 kr).

Schibsted var det første konsernet som passerte 100.000 digitale abonnenter og slo dermed konkurrenten Amedia.

– Dere har lagd Schibsted Norge Abonnementsmedia, som en overbygning for de fire store abonnementsavisene deres. Hvordan har det gått?

– Vi oppfatter at redaksjonene er mye mer involvert i salget og at man har mye mer eierskap til abonnementsutviklingen enn man hadde. Brukerinntektene går rett vei, avslutter hun.

Til toppen