Der nettaviser gjerne har slitt med å være trege, firkantede og såvidt responsive - og i tillegg laste sakte via FB-lenking på mobil - prøver Facebook nå å gi leserne en helt ny leseopplevelse.
- Folk leser og deler stadig mer nyheter på mobile enheter, og vi vil gi dem en raskere og bedre leseopplevelse på Facebook. I dag tar det i gjennomsnitt åtte sekunder å laste en nyhetssak når man trykker på en link. «Instant articles» gjør lesingen mer enn ti ganger raskere.
Se screenshots fra Facebook av «Instant Articles»:
I tillegg skal dette gi en mye bedre leseopplevelse i form av en mer levende, interaktiv og visuell presentasjon av nyhetene.
- Zoom inn og opplev høyoppløselige bilder ved å snu telefonen. Se filmer auto-spille mens du blar gjennom saken. Se på interaktive kart, lytt til opplesing og skriv en kommentar til hvor som helst i saken, skriver Facebook.
Det er en tid siden tjenesten ble varslet, og nå er den lansert med giganter som New York Times, Buzzfeed, NBC News og The Guardian på laget.
Ifølge NYThar Facebook strukket seg uvanlig langt for å få med seg mediehusene på prosjektet:
Avisene kan enten selge annonse selv og beholde alle inntektene, eller la Facebook stå for salget og beholde 70 prosent av inntektene.
Mediehusene får også rett til selv å samle trafikkanalyse og brukerdata om leserne sine.
Hos New York Times er det tilsynelatende lite skepsis å spore.