Blir dette den neste revolusjonen på nett? I dag lanseres nyheter direkte på Facebook

FACEBOOK INSTANT ARTICLES: Nå kommer nyhetene rett på Facebook. Og de laster lynraskt, grafisk og multimedialt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Folk vil aldri være i tvil om at de er leser en sak fra National Geographic, sier en redaktør for nevnte magasin i en reklamefilm for «Facebook Instant Articles».

Tjenesten har vært varslet en stund, og i dag onsdag lanseres det med en god håndfull internasjonale giganter på laget.

Der nettaviser gjerne har slitt med å være trege, firkantede og såvidt responsive - og i tillegg laste sakte via FB-lenking på mobil - prøver Facebook nå å gi leserne en helt ny leseopplevelse.

Facebook skriver selv dette om lanseringen:

- Folk leser og deler stadig mer nyheter på mobile enheter, og vi vil gi dem en raskere og bedre leseopplevelse på Facebook. I dag tar det i gjennomsnitt åtte sekunder å laste en nyhetssak når man trykker på en link. «Instant articles» gjør lesingen mer enn ti ganger raskere.

Se screenshots fra Facebook av «Instant Articles»: 

[wzslider autoplay="true" interval="4000" transition="'slide'" lightbox="true" exclude="6919"]

I tillegg skal dette gi en mye bedre leseopplevelse i form av en mer levende, interaktiv og visuell presentasjon av nyhetene.

- Zoom inn og opplev høyoppløselige bilder ved å snu telefonen. Se filmer auto-spille mens du blar gjennom saken. Se på interaktive kart, lytt til opplesing og skriv en kommentar til hvor som helst i saken, skriver Facebook.

Det er en tid siden tjenesten ble varslet, og nå er den lansert med giganter som New York Times, Buzzfeed, NBC News og The Guardian på laget.

Ifølge NYT har Facebook strukket seg uvanlig langt for å få med seg mediehusene på prosjektet:

Avisene kan enten selge annonse selv og beholde alle inntektene, eller la Facebook stå for salget og beholde 70 prosent av inntektene.

Mediehusene får også rett til selv å samle trafikkanalyse og brukerdata om leserne sine.

Hos New York Times er det tilsynelatende lite skepsis å spore.

- Mediehusene har ikke annet valg enn å samarbeide med Facebook. Det er der publikum er, og det er for massivt til at du kan ignorere det, sier tidligere medieleder og nå konsulent Vivian Schiller til avisa.

Powered by Labrador CMS