Blodrøde annonsetall for papiravisene. Har mistet 40 prosent av byråomsetningen på to år

MEDIEBAROMETERET: Avisene taper fortsatt store penger. Knallstart på 2016 for TV, radio og kino.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mediebyråforeningen offentliggjorde torsdag årets første Mediebarometer, som viser utviklingen for reklameomsetningen som går gjennom byråene.

Og barometeret viser fortsatt sterk storm for printmediene.

I årets to første måneder er fasiten denne for disse kategoriene, sammenlignet med samme periode for 2015:

  • DAGSPRESSE: -23,5 prosent
  • UKEPRESSE/MAGASIN: -15,4 prosent
  • FAGPRESSE: -13,1 prosent

Dette fortsetter og forsterker med andre ord utviklingen vi har sett de seneste åra. Når vi sammenligner med 2014, ser det enda mer dramatisk ut:

I 2014 fikk papiravisene 206,8 millioner kroner gjennom mediebyråene årets to første måneder. I år er tallet 125,6 millioner kroner. Det vil si et tap på 39,2 prosent på to år.

(Saken fortsetter under tabellen.)

Internett, TV og radio vokser

Mediebarometeret forteller at medieomsetningen gjennom byråene i årets to første måneder var på 1,436 milliarder kroner, 0,4 prosent over fjoråret.

Kaka er med andre ord like stor. Men det er store forflytninger på gang.

Og ikke alle etablerte medier taper. For TV er det en knallstart på året, med vekst på 6,8 prosent. Radio vokser med 13,7 prosent. Og kino - de fortsetter utviklingen med 75 prosent vekst - om tallene enn er små, fra 10 til 17,5 millioner kroner.

Ikke uventet vokser også internett. Her har Mediebyråforeningen i år delt gruppen inn i nye kategorier, som viser utviklingen på en bedre måte.

Og her ser vi igjen den samme trenden som mediebransjen har meldt om: «Tradisjonell» annonsering på nett gjennom display og mobil taper stort, mens det er stor vekst på programmatisk og sosiale medier.

Den programmatiske omsetningen vokste med 100 prosent fra 2015 til 2016, og vil snart passere tradisjonell display-annonsering i volum. Mye tyder også på at sosiale medier stjeler fra søk, for sistnevnte taper 10 prosent av omsetningen.

 

Om Mediebyråforeningens mediebarometer:

  • Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
  • Tallene viser netto utfakturert medieomsetning. (Etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner).

Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:

  • Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
  • Andre: In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)
Powered by Labrador CMS