Illustrasjonsfoto. (Bilde: Jan Haas)

Bloggere slurver fortsatt: Fire av fem reklameinnlegg var for dårlig merket. Forbrukerombudet lanserer nye guider og varsler tilsyn

- Hovedproblemet er at mange bruker uklare begreper eller merker med for liten skrift, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Forbrukerombudet og Medietilsynet lanserte tirsdag nye veiledninger for hvordan bloggere og andre profiler i sosiale medier kan merke reklamen enda bedre. 

Og det er ingen tvil om behovet, skal vi tro en fersk stikkprøve fra ombudet: 

Elisabeth Lier Haugseth, forbrukerombud.
Elisabeth Lier Haugseth, forbrukerombud. Foto: Terje Bendiksby

En kartlegging fra høsten 2016 blant 20 av landets største sosiale medier-profiler, viste at fire av fem reklameinnlegg enten manglet merking eller var mangelfullt merket. 

Dette gjaldt både innlegg på egen blogg, eller kanaler som Instagram, Facebook eller Snapchat. 

 

Utydelige begreper eller liten skrift

– Hovedproblemet er at mange bruker uklare begreper eller merker med for liten skrift slik at det er vanskelig for leseren å skjønne at det er reklame de ser. Vi ser også at reklameinnleggene ikke blir merket når de deles fra ett sosialt medium til et annet, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Merkingen er heller ikke god nok på YouTube, mener Medietilsynet: 

– Medietilsynets kartlegging viser at mange av de som legger ut videoinnhold gjør noe når det gjelder merking, men på svært forskjellige måter og med begreper som kan være misvisende og vanskelig å forstå, sier områdedirektør Gudbrand Guthus i tilsynet. 

 

Først gulrot, så pisk

I arbeidet med å utarbeide de nye veiledningene har tilsynet og ombudet jobbet sammen med de profesjonelle nettverkene - som United Influencers, United Screen, Anti, AdLink, Nordic Screens, Splay og Blogg.no. 

– Nettverkene er tydelige på at de ønsker å følge loven, og har gitt oss viktige og nyttige innspill. Vi håper at de nå vil bidra til at reglene følges av deres sosiale medier-profiler, sier Elisabeth Lier Haugseth.

Ombudet har de seneste åra jobbet aktivt overfor bloggere for å veilede - men også tatt til «pisk» for å si fra når noe er galt. I ytterste konsekvens kan markedsrådet vedta forelegg, og varsler nå nye kontroller og tilsyn i tida som kommer. 

- Hvis reglene ikke blir fulgt kan aktørene bli møtt med økonomiske sanksjoner, heter det. 

 

Les veiledningene:

Til toppen