SCHIBSTED: Aftenpostens publisher Espen Egil Hansen og Schibsted Norge-sjef Didrik Munch. (Arkivfoto)
SCHIBSTED: Aftenpostens publisher Espen Egil Hansen og Schibsted Norge-sjef Didrik Munch. (Arkivfoto) (Bilde: Gard L. Michalsen / arkivfoto)

Blytung annonsestart på 2016 gjør at Schibsted-avisene kutter 55 årsverk på salg og støttefunksjoner

- Vi ønsker å skjerme salgskraften i så stor grad som mulig, sier Schibsted-direktør Siv Juvik Tveitnes.

- Vi har et mål om å redusere 55 årsverk i den felles kommersielle enheten for disse mediehusene. 

Det bekrefter COO Siv Juvik Tveitnes i Schibsted Norge om omfanget av de varslede kuttene i konsernets fire abonnementsaviser. 

Det var Kampanje.com som først meldte om kuttene onsdag morgen, og siden har det vært avholdt allmøter i de fire avisene. 

Ny kommersiell enhet

I fjor vedtok Schibsted å slå sammen marked, salg og administrasjon i konsernets fire abonnementsaviser; Aftenposten, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og Bergens Tidende til en felles, kommersiell enhet. Den har fått navnet Schibsted Norge Abonnementsmediehus. 

Det ble presentert som «ikke et kostnadsprosjekt», men konsernledelsen la ikke skjul på at målet også var å drive billigere.

Omorganiseringen handlet ifølge Schibsted om å skape mer «felles kraft i både annonser og abonnement». Mens det går bra på brukermarked og abonnement, har 2016 har så langt kommet med en langt tøffere annonseutvikling enn fryktet:

- Det har vært tøffere enn vi forutså. Og da må vi bruke den nye organisasjonen til å redusere kostnadene, sier Juvik Tveitnes.

Hun rykket i fjor opp til ny direktørstilling som chief operating officer i Schibsted Norge. Juvik Tveitnes kom da fra stilling som administrerende direktør for to av disse fire mediehusene; Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende.

SIV JUVIK TVEITNES, Chief Operating Officer (COO) med ansvar for organisasjon, prosessforbedringer og endringsprogrammer i mediehusene.
SIV JUVIK TVEITNES, Chief Operating Officer (COO) med ansvar for organisasjon, prosessforbedringer og endringsprogrammer i mediehusene.

Tar mest på støttefunksjoner

- Hvor kommer disse kuttene?

- Vi ønsker å skjerme salgskraften i så stor grad som mulig. Vi skal være til stede i alle byene fortsatt med selgere, og må ta ned flest mulig årsverk i støttefunksjoner, sier Siv Juvik Tveitnes til Medier24.

Schibsted Norge går i dag ut med tilbud om frivillige løsninger med flere alternativer, på samme nivå som de siste rundene i VG og Bergens Tidende. Ansatte kan da velge mellom garantilønn og rådgivning på vei til ny jobb, tilskudd under utdanning - eller et rent sluttvederlag på mellom 3 og 9 måneders lønn.  

  • Saken blir oppdatert. Medier24 kommer tilbake med mer.
Til toppen