Staben i Bodø Nu har jobbet på spreng fra mot lansering onsdag kveld.
Staben i Bodø Nu har jobbet på spreng fra mot lansering onsdag kveld. (Bilde: Rune Nilsen)

Bodø Nu dobler staben, lanserer brukerbetaling og setter seg hårete mål: «Vi skal bli større enn Avisa Nordland»

Det sier gründer og hovedeier Geir Are Jensen (45), som nå gjør comeback i redaksjonen. 15 år etter den store fusjonen i Bodø er det igjen duket for full aviskrig.

Onsdag kveld lanserer Bodø Nu det som for noen vil slå ned som en bombe i byen:

  • Det innføres brukerbetalingbodonu.no.
  • Avisa dobler redaksjonen, fra tre til seks ansatte.
  • Gründer, daglig leder og hovedeier Geir Are Jensen gjør comeback i redaksjonen - og blir utviklingsredaktør.

Og dette er bare starten, skal vi tro ambisjonene:

Geir Are Jensen, gründer, hovedeier og nå utviklingsredaktør i Bodø Nu.
Geir Are Jensen, gründer, hovedeier og nå utviklingsredaktør i Bodø Nu.

- I 2020 skal vi Bodø Nu være byens beste avis. I 2025 kan vi være den største.

 

Bare fire år på nett

Bodø Nu er i dag et gratis månedsmagasin på papir, og en annonsefinansiert nettavis.

Magasinet ble første gang lansert i 2002, en tid etter den store fusjonen mellom Nordlandsposten og Nordlands Framtid.

En tid drev Jensen & co gratisaviser i flere nordnorske byer, før driften igjen ble konsentrert til Bodø. I noen år også som ukesavis, men for noen år siden tilbake til månedsmagasin.

Så sent som i 2013 kom nettavisa bodonu.no.

Dette er nå redaksjonen i Bodø Nu:

Ansvarlig redaktør Markus André Jensen

Utviklingsredaktør Geir Are Jensen, som gjør «comeback»

Journalist Mariell Tverrå Løkås og Preben Hunstad fortsetter

Og to nye er ansatt: Journalistene Sindre Kolberg (21) og Tore Isaksen Seeberg (27).

Og mediehuset har alltid vært drevet med solid lønnsomhet. Se faktaboks og regnskapstall nederst i saken. 

Men nå tar selskapet sats, og ser lengre fram i tid enn årets resultat:

- Vi prøver å se litt framover i tid. Vi har jobbet hardt og hatt behagelige resultater slik vi driver i dag. Men potensialet som annonsefinansiert nettavis vil alltid være begrenset, sier Jensen til Medier24.

Det er også derfor han snakker om 2020 og 2025: Da er etter alt å dømme nettet den viktigste - for ikke å si eneste - kanalen for de fleste.

Og Bodø Nu så aldri for seg å bli en likeverdig konkurrent med Avisa Nordland som dagsavis på papir.

Våren 2016 møtte Medier24 denne gjengen på SKUP-konferansen. Fra venstre: Mariell Tverrå Løkås, Markus André Jensen, Geir Are Jensen og Preben Hunstad.
Våren 2016 møtte Medier24 denne gjengen på SKUP-konferansen. Fra venstre: Mariell Tverrå Løkås, Markus André Jensen, Geir Are Jensen og Preben Hunstad. Foto: Gard L. Michalsen

Men når de møtes på samme arena, mener Jensen det er mulig.

- Vi har de siste åra fått erfaring med hva vi faktisk kan få til, og sett at det fins et rom her, sier han.

- Allerede har vi tatt en posisjon som en alvorlig konkurrent til AN. Men vi ser at for å ta spranget å bli ordentlig viktig redaksjonelt, trenger vi en økonomi som gir grunnlag for det.

 

Varsler ganske hard mur

Men er ikke dette stikk i strid med hva både Geir Are Jensen og mange andre har sagt nei til i mange år?

Han har til og med lovet dyrt og hellig at den alltid skulle være gratis.

Men kloke menn kan skifte mening, mener gründeren, som etter to år utenfor den daglige redaksjonelle driften har fått tid til å følge utviklingen med nye øyne.

En utvikling der lokalaviser har lyktes svært godt med brukerbetaling. Blant dem konkurrenten Avisa Nordland.

- Det er lov å ombestemme seg. Man vil jo fremstå som direkte tilbakestående, hvis du ikke endrer synspunkt basert på klokkeklar empiri, sier Jensen.

Nettavisen har i dag gjerne 25.000 unike brukere om dagen. Når muren slås på nå, blir det trolig med hele 70 prosent forbeholdt abonnenter.

De skal betale 99 kroner i måneden for tilgang.

 

Bare nye inntekter

Ambisjonen er å levere mer og bedre journalistikk til de som vil betale for det.

Dobbelt så mange i redaksjonen betyr ikke dobbelt så mange saker.

Det handler om å lage de gode sakene som leserne vil betale for, understreker Geir Are Jensen.

Og i motsetning til tradisjonelle lokalaviser, hvor brukerbetaling på nett må til for å demme opp for andre tapte inntekter, begynner Bodø Nu her på null. Alt som kommer blir et pluss, og styrker økonomien.

- Dette er en helt ny vinkel på dette med brukerbetaling. Vi innfører det fra et offensivt ståsted. Fordi vi ser store muligheter, både økonomisk og redasjonelt.

- Hvor stort er potensialet - hva er målet i antall abonnenter?

- Det er nesten umulig å spå, og litt håpløst å tippe. Men jeg har lovet guttene og jentene en runde med øl nå i kveld, hvis vi runder 300 allere første kvelden, sier han.

- Og du snakker om 2025. Hvor mange er dere da?

- Hvis vi gjør alt rett, så tror jeg vi kan være minst 15 ansatte i redaksjonen da.

 

  

AN-redaktør Jan-Eirik Hanssen møter konkurransen med nøktern ro

- At Bodø Nu starter med brukerbetaling, synes vi jo er positivt - at de følger etter oss.

Sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen i Avisa Nordland.
Sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen i Avisa Nordland. Foto: Avisa Nordland

Det sier Jan-Eirik Hanssen, som i snart ti år har vært sjefredaktør i Avisa Nordland. Hanssen har jobbet lenge i bodøavisene, og var i sin tid nyhetsredaktør i Nordlands Framtid.

Den gang aviskrigen holdt på å ta livet av byens to dagsaviser, og annonseprisene utviklet seg omtrent som valutaen i Venezuela gjør akkurat nå.

Og Hanssen er i utgangspunktet glad for at han ikke lenger skal konkurrere mot en aktør som er helt gratis.

- Men nå får dere en konkurrent også om abonnentenes penger. Blir de da en tøffere utfordring for dere?

- Bodø Nu har vi konkurrert mot i mange år, så det er vi vant til. Og andre steder i regionen - som på Fauske - er vi vant til å konkurrere mot medier som tar betalt. Så det skal vi nok klare.

- Hvis de lykkes og vokser, kan de bli en sterkere konkurrent?

- Det er jeg ikke så bekymret for. Vi kjører vårt løp, har hatt veldig stor suksess på opplagssiden - og nå også økonomisk, sier Hanssen.

- Vi skal fortsatt være den ledende lokale allmennkringkasteren, og samtidig tilby unikt, godt innhold til abonnentene våre.

- Men på bare fire år har bodønu.no etablert seg som en solid konkurrent på nett. Har de sluppet for lett til?

- Bodø og Salten har tradisjon for sterk konkurranse, og det er ikke nødvendigvis plass til bare én aktør. Bodø Nu har klart seg godt, en konkurrent vi har blitt vant til - og som ikke har vært til hinder for vår utvikling, mener Hanssen.

 

 

Til toppen