Bompengeboom - se utviklingen.

Bompenge-boom: Siden januar har det vært 15.700 oppslag om bompenger i norske medier

Stavanger Aftenblad er blant avisene som har skrevet mest om bompenger. – Det tok helt av på et tidspunkt der nesten alt som ble skrevet i kommentarfeltene våre handlet om bompenger – samme hvilket temaområde vi skrev om, sier sjefredaktøren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Bompenger. 

Ordet ligger definitivt an til å bli årets ord i 2019 – enten du er for eller mot. For bompenge-debatten har fullstendig dominert det politiske landskapet i Norge den siste tiden, og omfanget har følgelig tiltatt jo nærmere høstens lokalvalg kommer.

Omtalen i mediene har også – ikke overraskende – vært massiv.

Siden januar har det vært hele 15.700 oppslag om bompenger i norske medier, viser tall som Retriever har hentet ut for Medier24.

– Den bredest dekkede politiske saken i år

– Undersøkelsen vår viser at bompenger har vært et relativt populært tema for norske medier helt tilbake til 2014. Gjennomsnittlig antall oppslag per kvartal ligger på om lag 4200 medieoppslag når vi ser årene under ett, forteller analysesjef i Retriever, Guro Lindebjerg.

Guro Lindebjerg, analysesjef i Retriever 

– I 2019 har imidlertid omtalen eksplodert, og vi finner like mange medieoppslag knyttet til bompengedebatten i årets første fem måneder som i noen av de andre fire siste årenes 12 måneder isolert sett.  Dersom denne omtalen fortsetter på samme nivå resten av året, vil det utgjøre mer enn de siste tre årene til sammen.

– Totalt har norske medier publisert 15 700 oppslag i 2019, noe som trolig gjør dette til den bredest dekkede politiske saken i år, sier Lindebjerg.

 Tallene er basert på omtale av bompenger de siste fem årene. Kildegrunnlaget for analysen inkluderer majoriteten av norske aviser på papir, magasiner og tidsskrift, i tillegg til alle landets nettaviser og de største og mest toneangivende fjernsyns- og radiosendingene.

Det er spesielt ett området i Norge hvor bompenge-omtalen har tatt helt av.

– Medier i Hordaland og Rogaland er de definitivt største bidragsyterne til de høye tallene, forteller Lindebjerg.

– Nesten 1900 oppslag er så langt i år publisert i lokal- og regionmedier med nedslagsfelt i Hordaland, og nesten 1700 oppslag er publisert i lokal- og regionmedier med nedslagsfelt i Rogaland. Dette er dobbelt så mye som de neste fylkene på listen.

– Bompenger er en del av hverdagen vår

 

Både Stavanger Aftenblad og Bergensavisen skriver svært mye om bompenger – og har gjort det over flere år.

Sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad sier at saker om bompenger har vært en del av hverdagen deres i mange år.

Lars Helle, sjefredaktør i Stavanger Aftenblad under Arendalsuka onsdag.

– Bompengedebatten har vart lengre i vårt område enn ellers i landet, noe som også underbygges av at «Folkeaksjonen nei til mer bompenger» har hatt tre representanter i kommunestyret i Stavanger siden 2015, forteller han til Medier24.

Debatten har rast kraftig på vestlandet i mange år – og i 2015 fikk Stavanger Aftenblad selv rettet et folkelig sinne mot seg angående bompenger da de ble anklaget for å være medansvarlig bomstasjonene.

Helle sier at situasjonen var absurd der folk mente at avisa ikke hadde omtalt bommene godt nok før de dukket opp. Det endte med at redaksjonen måtte forsvare seg – og dokumentere alle sakene de hadde skrevet, forteller Helle.

– Det tok helt av på et tidspunkt der nesten alt som ble skrevet i kommentarfeltene våre handlet om bompenger – samme hvilket temaområde vi skrev om. Dette er åpenbart viktig for våre lesere.

– Samferdselsdebatten har skapt mye liv og røre i vårt dekningsområde så lenge avisa har levd siden 1893. Akkurat nå som hele landet skriver om bompenger, så er det trolig andre medier som har skrevet mest de siste månedene, men over tid så er vi nok i toppen, avslutter redaktøren.

Powered by Labrador CMS