BT slår egen rekord fra 90-tallet: – Den beste julegaven vi kunne fått!
(Foto: Bergens Tidende)

BT slår egen rekord fra 90-tallet: – Den beste julegaven vi kunne fått!

– Det er en fin dag i BT i dag, sier BT-sjef Øyulf Hjertenes.

I oktober kunne Medier24 melde at Bergens Tidende hadde nådd en «magisk grense» på 80.000 abonnenter.

Den gangen sa sjefredaktør Øyulf Hjertenes at de lå an til å slå rekorden fra 1990-tallet på 81.388 abonnenter før jul. 

Det rakk de akkurat. For torsdag kunne BT-redaksjonen juble over å ha slått den om lag 20 år gamle rekorden. 

 

– Komme forbi spøkelsene

– Det er en fin dag i BT i dag. Det er den beste julegaven vi kunne fått. Virkelig, sier Hjertenes til Medier24. 

Han forteller at det er en anerkjennelse fra leserne om at Bergens Tidenden leverer et godt, relevant og viktig tilbud til dem. 

– Det er viktig for bærekraften i det vi holder på med, og viktig for å komme forbi spøkelsene i historien vår, sier han. 

Hjertenes legger til at abonnementsvekst gjør at det går an å ha tro på at BT skal greie å finansiere journalistikken i en digital verden. Nå er nemlig tett på halvparten av abonnementene heldigitale. 

– Det er der veksten ligger. Men vi skal lage god papiravis også, sier han. 

– Hva er det neste målet nå?

– Det viktigste målet er å lage god og viktig journalistikk. Den neste store milepælen på den kommersielle siden er å rund 50.000 digitale abonnenter. 

 

– Viktigste at folk betaler

Hjertenes forteller at de i 2015 bare hadde noen få tusen rene digitale abonnenter. Året etter hadde de 10.000 ved juletider, så 20.000 i 2015. I 2016 var tallet 30.000 før jul - og ved utgangen av 2018 ligger de på rundt 40.000. 

 

– Og denne veksten vil dere vel ha uten å miste papirleserne? 

– Vi har hatt en sterk digital vekst, uten å falle på papir mer enn det generelle fallet. Det viktigste er at folk betaler for journalistikken, enten på den ene eller den andre måten, sier han. 

– Da Medier24 omtalte at dere hadde nådd 80.000 abonnenter, fikk du litt kritikk i sosiale medier for å ha brukt mye tid på Bergensavisen i vår sak. Gir konkurranse litt ekstra giv? 

– Det at vi har konkurranse om nyhetene i Bergen er med på å skjerpe alle mediene. Det gjør det til en mer interessant medieby. 

– Jeg feirer alle som lykkes med å ta betalt for journalistikk. Det er ikke et nullsumspill. BT er en av få regionaviser som er større enn VG i eget nærområde, samtidig som vi har sterke lokale konkurrenter i BA og NRK. 

Til toppen