Chatboten skal hjelpe  barn og unge på flukt med utdanning.
Chatboten skal hjelpe barn og unge på flukt med utdanning. (Foto: Liv Tone Otterholt (Venezu))

Chatboten «Hakeem» skal utdanne mennesker på flukt

Microsoft og Flyktninghjelpen har laget en chatbot som skal «finne utdanningsalternativer på steder hvor det ikke er skoler eller universiteter»

Flyktninghjelpen, NetHope, University College Dublin og Microsoft har utviklet en chatbot som ved hjelp av kunstig intelligens skal gi unge mennesker på flukt den utdanningen de trenger og har rett på. Det skriver Flyktninghjelpen i en pressemelding. 

Den skal finne utdanningsalternativer på steder hvor det ikke er skoler eller universiteter. Chatboten skal, ifølge pressemeldingen, søke gjennom mengder læringsressurser som er tilgjengelig på internett. 

– I krise- og konfliktsituasjoner får barn og unge ofte utdanningen sin avbrutt. Slike kriser kan vare over flere år og til og med tiår. Det betyr at hele generasjoner av unge mangler basiskunnskaper, yrkesutdanning og høyere utdanning, sier Global innovasjonsrådgiver i Flyktninghjelpen, Ida Sørby, i en pressemelding.

 

Kunstig intelligens kan være nøkkelen

Hun mener at kunstig intelligens og maskinlæring kan være nøkkelen for å utdanne unge mennesker på flukt. Ungdommene som bruker chatboten kan lære alt fra språk, entreprenørskap og koding til markedsføring. Chatboten testes nå i samarbeid med ungdommer på flukt i Labanon og har fått navnet «Hakeem». 

  Foto: Liv Tone Otterholt (Venezu)

– «Hakeem» er en personlig skolerådgiver. Ungdommene er de som kjenner best til utfordringer de møter på. Derfor er det utrolig viktig at de er med i utviklingen av «Hakeem», sier Sørbye i meldingen. 

Bildet viser hvordan chatboten ser ut. 

 

Verktøy for hjelpearbeidere

De skriver at de tror bruk av chatboter som «Hakeem» kan være et verktøy for hjelpearbeidere i feltet.

Det vil gi dem mulighet til å kommunisere med migranter som snakker forskjellige språk og som trenger tilgang til for eksempel mat eller helsevesen.

– For å kunne lukke utdanningsgapet millioner av konfliktberørte ungdom står overfor trenger vi dugnader, hvor hjelpeorganisasjoner samarbeider med den private sektoren og med innspill av brukerne utvikler skalerbare og bærekraftige løsninger, sier Leila Toplic, som leder No Lost Generation Tech Task Force i NetHope, i en pressemelding.

Til toppen