Cloud Media dobler omsetningen: - Nå passerer vi 10 millioner kroner. Da er vi på startstreken

- Hvor er målet? Vel, la oss svare med et spørsmål: Hvor mange bedrifter har en klar og god innholdsstrategi?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det er med andre ord fortsatt stort potensial for vekst, mener Ragnar Bø.

Han er styreleder, medeier og «lunsjansvarlig» i Cloud Media Service AS. Ja, og så daglig leder da, erkjenner han muntert.

Slik er stemningen satt når Medier24 er på lunsjbesøk i Cloud Medias lokaler i Havnelageret, hvor Dagbladet i sin tid holdt til i de samme lokalene.

Nå har Cloud-gjengen overtatt pultene fra den gamle desken. Journalistikk er bokstavelig talt erstattet av content marketing.

Og det er som kjent et marked i vekst:

I fjor omsatte selskapet for 8 millioner kroner.

- Nå holder vi god fart mot 15-16 millioner kroner i år, sier Bø.

- Det vil si at dere allerede har passert fjoråret?

- Ja. Det kan du si.

  • Se regnskap og faktaboks nederst i saken!

Lærte seg å surfe før bølgen kom

Cloud Media er langt fra det største selskapet i Norge på innholdsmarkedsføring, men er kanskje blant de første.

Allerede i 2011 ble selskapet etablert, og har lenge holdt på store og etablerte kunder som Lilleborg med sitt magasin PlussTid.

Siden har selskapet bygget sten på sten, og i år går det altså mot en dobling av omsetningen.

Men det betyr ikke at Cloud Media er i mål, understreker Bø:

- Internt hos oss har vi hele tiden sagt at når vi passerer 10 millioner kroner, så er vi på startstreken. Der er vi snart, sier han.

- Nå føler vi at vi har funnet en plattform som gir oss alle muligheter. Vi har testet ut konseptet, tilbyr noe som markedet vil ha - og herfra kan vi bygge det selskapet vi ønsker, sier Bø.

- Og hva er det markedet vil ha?

- Nå kan det nok høres ut som en floskel. Men det er godt innhold. Kort og godt. Og - godt innhold som blir søkt etter.

Leverer både reklame og journalistikk

Og når vi snakker om floskelen «innhold»:

Cloud Media Service AS leverer begge typer - med én avdeling for journalistikk, og en for kommersielt innhold.

Samtidig som bedriftenes etterspørsel for eget innhold øker, kom 2015 også med en økende trend for mer frilansbruk fra redaksjonell virksomhet, særlig fra magasiner og ukepresse.

Til sammen sysselsetter disse to avdelingene 14 medarbeidere. I tillegg har hver av dem rundt 20 frilansere. Og det er et skarpt skille mellom disse.

- Vi er ganske strenge på at du ikke kan jobbe for begge avdelinger, sier Bø.

Men om det går et sterkt skille mellom disse to prinsippene - journalistikk og reklame - så er måten avdelingene jobber på ganske like.

Slik beskriver prosjektleder Anne Hagberg det:

- Vi er ikke noe mindre grundig i måten vi jobber på, når vi lager innholdsmarkedsføring. Vi bruker de samme metodene, og jobber på samme måte med gode kilder og å skape et troverdig innhold.

Derfor jakter også den kommersielle siden helst på folk med redaksjonell erfaring, sier Ragnar Bø:

- Godt innhold lages av folk som har utdanning og erfaring. Reklamefolk er flinke til å lage fengende kampanjer, men når vi skal levere god innholdsmarkedsføring så bruker vi journalistiske virkemidler for å bygge våre kunders merkevarer.

- Men de er ikke journalister?

- Nei - vi kaller det noe annet. For tiden tror jeg det heter innholdsrådgiver, sier Bø.

Ekte innhold og ærlige strategier

Godt innhold betyr også at det skal være troverdig. Cloud-partner Lucas H. Weldeghebriel har i flere foredrag brukt eksempelet på ferdigmatprodusenten som i alle sine matblogger anbefaler leserne å bruke buljongterning til alle oppskrifter.

- Du kan ikke ta eierskap til noe som ikke er ekte, kommenterer Bø.

Og når Cloud peker på at innholdet er i fokus, er det ikke bare en floskel.

Selskapet har ingen koblinger til kanaler eller plattformer. Noen ganger er det riktig å distribuere gjennom medier, andre ganger på egne kanaler - og i andre tilfeller gjennom gjennom kampanjer som etablerer nye plattformer.

Som da Cloud stod bak Scandics nye kampanje, Frokosten.no.

- De ville kjøre en tradisjonell reklamekampanje for frokostdagen. Vi anbefalte dem å etablere noe de kan bruke framover, bygge en kanal og innhold som de også kan utnytte utover denne ene dagen, sier Anne Hagberg.

Og som nevnt: Innhold som er så godt at det finner seg selv. Slik at når brukeren søker etter et praktisk problem på Google, så er det helst innhold om ditt produkt som skal dukke opp i treffet.

Derfor har Cloud også rigget seg med økt kompetanse på SEO som en del av innholdsstrategien.

Som Nicole Gumatay beskriver det:

- Så er SEO ikke noe vi begynner med etter at vi har skrevet teksten. SEO er en naturlig del av hele produksjonen, det er gjerne der vi begynner jobben.

Vil ikke spå veldig langt

Grunnlaget er bygget, Cloud Media er på vei forbi startstreken.

Hvor er så selskapet om tre år? Det vil ikke Ragnar Bø tenke så høyt om:

- I dette markedet er det nesten umulig å se så langt fram i tid. Men vi har bygget en plattform og en metode som fungerer, og vil lage Norges beste miljø for innhold og digital synliggjøring, mener han.

- Og det er stort potensial for vekst?

- Vel, når du spør om hvor målet er, la oss svare med et spørsmål: Hvor mange bedrifter har en klar og god innholdsstrategi?

Spør Bø, lar svaret henge i lufta og sier så:

- Jeg tror ikke vi har nådd toppen. Det er fortsatt mye som skal skje med de gamle strukturene. Og jeg tror ikke vi ser alle modellene for framtida ennå. Men det vi har startet på, gjør oss optimistiske, sier han.

- Fortsatt behov for eksterne byråer

- I disse tider ansetter stadig flere bedrifter interne «journalister» og etablerer egne, byrålignende redaksjoner. Er det marked for så mange eksterne byrå i tillegg?

- Ja, jeg mener det. La oss si at en stor merkevare ansetter en journalist. Det kan gjerne være en superdyktig person, men etter noen måneder eller år, så er gjerne alle ideene brukt opp. Da er den superdyktige journalisten også blitt en produktpusher.

- Derfor tror jeg den beste kombinasjonen ofte er å bruke både eksterne og interne produsenter. Fordi vi tenker annerledes, sier Bø.

- Hvor lenge fortsetter dere for dere selv, da? I disse tider ser vi jo at både Aller og Egmont nærmest støvsuger markedet og kjøper opp det som er av content-byråer?

- Du har rett at i jungelen spiser gjerne de store dyra de små. Men vi tenker ikke på det. Vi og de ansatte eier oss selv, og vi er opptatt av å gjøre oss nyttige for kundene, bygge godt innhold og skape vekst, sier Bø.

Powered by Labrador CMS