Morten Aanvik (t.v.) og Matthias Hannisdal selger Klassekampen ved Stortorvet i Oslo sentrum.
Morten Aanvik (t.v.) og Matthias Hannisdal selger Klassekampen ved Stortorvet i Oslo sentrum. (Bilde: Klassekampen / Tom Henning Bratlie)

Da Aftenposten la ned gatesalget, så Klassekampen en mulighet til å begynne med det. Og har fått 111 nye abonnenter på halvannen uke

- Langt over mine forventninger, sier direktør Christian Samuelsen.

I en tid der salg av abonnement blir stadig mer digitalisert, er det fortsatt mulig å lykkes «old school», melder Klassekampen: 

111 nye abonnenter på halvannen uke er resultatet etter at avisa bestemte seg for å teste ut godt, gammeldags direktesalg fra stand på gata. 

- Det er et resultat langt over mine forventninger, sier en fornøyd administrerende direktør Christian Samuelsen i en melding til Medier24. 

Venstresidas dagsavis - som har brukt sommeren til å reise med sommerbåt fra Kristiansund til Arendal - har nå altså trekt tilbake og ut på gata i Oslo for å friste flere abonnenter i valgkampen. 

Akkurat denne typen gatesalg har Klassekampen ikke prøvd før. Og det er som tittelen antyder en direkte sammenheng med at en annen avis sluttet med det: 

- Vi har tenkt på dette i flere år, men har vært litt skeptiske til å teste det ut skikkelig. I vår fikk vi imidlertid kontakt med Matthias Hannisdal, en av Aftenpostens tidligere teamledere for gatesalg, som var på jakt etter jobb etter at Aftenposten ikke lenger satset på dette. Han argumenterte svært overbevisende for at vi skulle forsøke det og resultatet er over all forventning, forteller Samuelsen.

111 nye abonnenter på halvannen uke gir lyst til å fortsette - og utvide med flere selgere. Både i hovedstaden og kanskje andre byer. 

Matthias Hannisdal og Morten Aanvik har stått for alt salget så langt - og de synes det har gått veldig bra: 

- Det er vanvittig moro å stå på stand for dem - og i åpningsuka har salget faktisk vært høyere for Klassekampen enn vi hadde for Aftenposten, sier Hannisdal.

Til toppen