SELGER RED GRUPPEN: Disse fire selger nå sine aksjer i Red-konsernet til Dentsu Aegis Network Norway. Fra venstre - Nils Røang, konsernsjef Maria Aas-Eng, Red Performance-sjef Magnus Strømnes Bøe og Christian Apneseth.
SELGER RED GRUPPEN: Disse fire selger nå sine aksjer i Red-konsernet til Dentsu Aegis Network Norway. Fra venstre - Nils Røang, konsernsjef Maria Aas-Eng, Red Performance-sjef Magnus Strømnes Bøe og Christian Apneseth. (Foto: Gard L. Michalsen)

M24TV

Da Paal Fure kom på frierferd, sa Nils Røang ja: Dentsu kjøper RED - samler 320 ansatte og en omsetning på 3,7 milliarder

- Vi får lov til å forbli oss selv, sier Nils Røang. Derfor takker han ja til å selge livsverket, og kan trappe litt ned. Men det blir ikke noe hvilehjem, forsikrer Røang og konsernsjef Maria Aas-Eng.

- Vi får lov til å forbli oss selv. Dentsu skal introdusere et byrå i Europa som er likt oss. Da får vi lov til å fortsette som vi gjør nå, med å ta vårt konsept ut som det nye byrået. 

Det sier Nils Røang, byrågründeren som for 14 år siden startet Red Media. I dag en gruppe av fem byråer, en samlet brutto omsetning på 1 milliard kroner og 100 ansatte. 

Men i dag ble det klart at han og tre andre partnerne selger selskapet til det globale byrånettverket Dentsu Aegis. Det var Dagens Næringsliv som først meldte om salget onsdag ettermiddag. 

Konsernsjef Paal Fure i Dentsu Aegis Network Norway bekrefter at det var han som tok kontakt: 

- Jeg tok kontakt med invitasjon til en uforpliktende samtale om hvilke tanker de hadde om framtiden. Det viste seg at de hadde ganske klare tanker om det. Vi fant raskt ut at vi ikke bare hadde en felles ambisjon, men også en match som var veldig god. 

Dentsu Aegis vokser dermed til 3,7 milliarder kroner i brutto omsetning i Norge, og 320 ansatte. Brorparten av denne omsetningen er fra mediebyråene - hvilket vil si at det er inkludert kundenes mediekjøp.

Byråinntekten - omsetning fratrukket varekjøp - var i fjor på 280 millioner kroner for Dentsu-byråene. Med Red på laget kan denne i år passere 400 millioner kroner.

Red-merkevaren skal fortsette som nå, men sammen med Dentsus nye byråkonsept Dentsu X. Og alle de fire partnerne som har solgt aksjer fortsetter - oppkjøpet er med en såkalt «earn out», noe som gjør at salgssummen avhenger av resultatene de neste åra. 

 

Til toppen