DAG INGE FJELD, partner i BIF Innsikt og lektor ved Markedshøyskolen.
DAG INGE FJELD, partner i BIF Innsikt og lektor ved Markedshøyskolen. (Bilde: )

- Dæven, jeg gleder meg til adblock på iOS 9. Og får jeg ikke lese, vel, så går jeg et annet sted

ANFO: Dag Inge Fjeld gleder seg til å slippe å feiltrykke på flere bannere. Og advarer mot å bli et big data-monster.

Det var mye teknologi og tall på Annonsørforeningens konferanse Adtech: mobile tirsdag. Men noen provoserende, underholdende innslag i mellom.

Dag Inge Fjeld, partner i BTF Innsikt og lektor ved Markedshøyskolen, slo til med noen av de saftigste glosene i sitt foredrag «Scary Monsters eller Personal Jesus».

Med i hovedsak to kraftige advarsler mot både annonsører og mediebransjen:

Den første: Jakten på big data, personalisert reklame og programmatic må ikke bli helt «crazy».

- Du må ikke bli et «crazy monster» som tror du er Jesus. Da ender du fort opp sin innkasteren i Syden som står og roper. Hvorfor skal du rope så mye? Hvis du roper for mye, så ender du opp med å redusere verdien av merkevaren din igjen, advarer Fjeld.

adtech pepsi 12
Bilde:

Gleder seg til banner-død

Den andre advarselen: Reklame på nettaviser som er så ille at det er umulig å lese.

- Ta for eksempel Nettavisen. Det hender jeg går inn der, og prøver å lese eller zoome inn på teksten. Det får jeg ikke til, fordi det er en eller annen dørprodusent som skal selge meg noe!

- Dæven, jeg gleder meg til adblock på iOS 9. Og hvis Nettavisen sier OK, da får jeg ikke lese. Vel, da går jeg til et annet sted, sier Fjeld.

Han mener annonseblokkering kommer til å eksplodere, kort og godt fordi brukerne ser fordelen med det: Det går mye raskere å laste nettsidene.

- Og så slipper du å havne i uføret fordi du skulle flytte eller zoome, og ved en feil kom borti en annonse...

adtech pepsi 17
Bilde:

Kamp om oppmerksomhet

Men hadde Fjeld noe optimisme med seg? Tja.

Det blir en kamp om oppmerksomheten, konstaterer han. Og et våpenkappløp mellom brukere, teknologi, mediehus og annonsører. De store dataene blir stadig større.

Og annonsen stadig smartere. Eller?

- Annonse og reklame er fortsatt en «ubuden gjest i folks stuer», som Erik Bye sa det da TV 2 ble lansert. Dere kommer til å bomme hyppig med både adtech og programmatic, og det er fare for å at du blir som den bindersen Microsoft kom med for 20 år siden.

- Husker du da du skrev i Word, og så trodde Microsoft at den visste hva du trengte hjelp til? Vel, det stemte jo ikke. Den var bare i veien, minnes Fjeld.

Du må gjøre deg til fortjent til oppmerksomheten, mener han. Og i det ligger kanskje et håp også: Han mener det blir lettere for de spisse kanalene og merkevarene, enn de generelle.

Dessuten, understreker Dag Inge Fjeld: Algoritmene og programmatiske annonsekjøp har da en stor fordel.

- En algoritme er klar når kjøperne er der. Den hviler aldri ut etter mediebaren, og bryr seg ikke om wining og dining. Og derfor er de bedre enn mennesker.

  • Medier24 fulgte tirsdagens Adtech-konferanse i regi av ANFO, og kommer tilbake med mer derfra i dag og de neste dagene. 

Flere bilder fra konferansen: 

Til toppen