Dagbladet får millionbeløp fra Google: Skal oppfylle Mads Andersens drøm

Påtroppende redaksjonssjef Bjørn Carlsen får ansvaret for det nye studioet: – Jeg skal like å se den julegaven som overgår dette i familien Carlsen, sier Andersen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Google News Initiative har gitt 87 redaksjoner spredt over 23 land støtte til innovasjon innen videosatsing mot YouTube-plattformen.

Dagbladet er den eneste norske redaksjonen på lista. Etter det Medier24 erfarer skal det være snakk om et millionbeløp. 

Aller-direktør Mads A. Andersen forteller til Medier24 at prosjektstøtten skal brukes til å bygge et breaking news-studio – midt i hjertet til nyhetsredaksjonen i Dagbladet. 

– I søknaden har vi beskrevet et særdeles effektivt og moderne studio som kan krever langt færre ressurser enn det som er vanlig i veldig mange TV-kanaler i Norge, sier han.

Drømmestudio

Andersen forteller at det studioet de beskrev i søknaden de skreiv i høst, er likt hans drømmestudio. Andersen var i 11 år ansatt i VG og VGTV før han i august meldte overgang til Aller media. 

– Jeg har brukt den TV-kunnskapen jeg har opparbeida meg tidligere og prøvd å skape en skisse av et studio, slik jeg mener et studio bør være i en nyhetsorganisasjon på Internett. 

Bjørn Carlsen

Påtroppende redaksjonssjef Bjørn Carlsen i Dagbladet TV får som hovedoppgave å forvalte dette studioet. Ifølge Andersen fikk Carlsen vite om tildelingen fra Google onsdag.

– Jeg skal like å se den julegaven som overgår dette i familien Carlsen, sier Andersen og ler. 

Til det repliserer Carlsen: 

– Det blir i hvert fall den dyreste gaven, regner jeg med! 

– Deilig

Carlsen forteller at det blir fint å gå i gang med studiobygging umiddelbart når han starter i ny jobb den 2. januar. Han kommer fra stillingen som redaksjonssjef for «Åsted Norge» i TV 2. 

 – Det er fantastisk deilig å ha fått friske penger til rett og slett å bygge det som skal bli et rått og moderne nyhetsstudio, sier Carlsen.

Carlsen forteller at studioet skal ligge i hjertet av nyhetsredaksjonen. 

– Det skal være høy puls og vi skal være rett på ballen når det er hendelser. Studioet blir effektivt og tilpassa den moderne organisasjonen som Dagbladet er, sier Carlsen. 

Powered by Labrador CMS