Dagbladet Magasinet jubler for vekst. Her representert ved deler av både redaksjonen og kommersiell avdeling.

Dagbladet Magasinet jubler for sterk utvikling: Har på ett år klart en annonsevekst på 12 prosent - på papir

– Det er stas at vi kan få til såpass mye med produktutvikling på papir, selv om vi er i 2017, smiler magasinredaktør Karine Østtveit i Dagbladet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Dagbladet Magasinet har akkurat avsluttet budsjettåret sitt og konklusjonen er en betydelig vekst på papirannonser:

Hele 12 prosent fra i fjor og 45 prosent over budsjettert omsetning, opplyser de.

– Det er helt sjukt, smiler kommersiell direktør Chris Talleraas Steen i Aller Media.

Magasinredaktør Karine Østtveit i Dagbladet sparer heller ikke på de store ordene:

– Det er utrolig herlig!

Flere lesere og mer penger

Til tross for at de ikke vil slippe reelle tall enda, så er det ikke snakk om småpenger, innrømmer de.

Der de fleste snakker om nedgang og dommedag for papirprodukter, er det altså stikk motsatt i Dagbladet.

Forrige uke kom det også splitter nye lesertall fra Mediebedriftenes Landsforening, utført av Kantar TNS. Den viste at Dagbladet Magasinet har flere lesere nå enn på samme tid i fjor.

– Vi er ikke så overrasket, for vi har sett trenden lenge - helt siden tidlig i 2017 da vi la om til det nye formatet. Allerede fra første utgave så vi at leserne våre satte pris på det nye magasinet, sier Østtveit.

– Og annonsepågangen var såpass stor at vi hadde venteliste på enkelte utgaver. Det er veldig hyggelig, suppler Steen.

– Hva skyldes veksten?

– Vi har satset konsekvent på journalistisk kvalitet og det får vi betalt for. De siste årene har Magasinet produsert den mestvinnende saken i norsk pressehistorie. En annen sakene våre gikk viralt på verdensbasis, og ble anbefalt av lesere i 45 land. Vi har i flere år vært på de internasjonale listene over verdens beste featuresaker. Vi er veldig glade for at satsingen på kvalitet gir vekst, både i lesere og i annonser, sier Østtveit og blir supplert av den kommersielle direktøren:

– Vi har også gjort noen organisatoriske endringer der vi har slått sammen salgsavdelingene. Det har ført til både flere, men også større kampanjer og annonser og vi jobber mer helhetlig med den miksen av de ulike produktene vi kan tilby kundene våre, sier Steen.

Må ikke slutte med å utvikle papir

Det betyr i klartekst at de som jobber kommersielt i Aller selger hele produktporteføljen - alt fra Magasinet til magasiner, KK, Lommelegen, Se og Hør osv.

De er begge tydelige på at veksten gir hele organisasjonen motivasjon og selvtillit. Østtveit sier at ved å legge om magasinet deres, så traff de markedet bedre:

– Vi har vekst på annonseomsetning og antallet lesere nå. Vi legger selvfølgelig stor vekt på det digitale også, men jeg synes det er stats at vi kan få til såpass mye med produktutvikling på papir, selv om vi er i 2017, smiler magasinredaktøren.

Powered by Labrador CMS