Dette er noen av dem som står bak Magasinet. På bildet, fra venstre: Reportasjeleder Maiken Nøtsund Fotland, AD i Magasinet Christian Grønvold, magasinredaktør Karine Østtveit - og leder av Magasinet Espen Sandli.
Dette er noen av dem som står bak Magasinet. På bildet, fra venstre: Reportasjeleder Maiken Nøtsund Fotland, AD i Magasinet Christian Grønvold, magasinredaktør Karine Østtveit - og leder av Magasinet Espen Sandli. (Arkivfoto: Jørn Moen, Dagbladet)

Dagbladet Magasinet møter fall med full makeover. Mindre format, mattere papir og hardere trøkk

- Den største endringen siden lanseringen, sier magasinredaktør Karine Østtveit. Sidene blir mindre, men mange flere. Med historier du kanskje også skal bli litt sint av å lese.

I 1999 kom Dagbladet Magasinet som det første, moderne featurebilaget i norsk presse. 

Originalen, som mediehuset fortsatt markedsfører det som. 

Det tok noen år før konkurrentene fulgte etter, men i dag er både A-magasinet og VG Helg betydelige større på lesertall. Begge ledes forøvrig av tidligere ansatte fra nettopp Magasinet. 

Men nå slår Dagbladet tilbake, samme vinteren som det blir stadig mer klart at nettopp lørdagsavisen om noen år trolig er det eneste mediehuset gir ut på papir: 

- Vi gir Magasinet en kraftig fornyelse. Dette er den største endringen vi har gjort siden det ble lansert første gang.

Slik beskriver magasinredaktør Karine Østtveit prosessen som bilaget nå har gått gjennom, og som leserne får møte i hyllene lørdag. 

 

Litt mer kontroversiell journalistikk 

Medier24 har bladd i den trykkferske utgaven, som frontes med det mange vil oppleve som en kontroversiell historie: 

Et intervju med en av tre mennene som i sommer ble frikjent i en mye omtalt voldtektssak fra Hemsedal. 

Blant andre sterke saker finner vi historien om en liten baby som ble filleristet av foreldrene, fire uker gammel, skadet for livet. Foreldrene ble dømt. Men hvordan går det med den lille ungen?

Og hvordan går det egentlig for det norske folk? Det er blant temaene i sexologspalten til Bente Træen. Lørdag er hun også intervjuobjekt i Portrettet. Det starter slik: 

- Jeg sier pikk. Jeg sier fitte. Jeg sier kuk, pule. Og knulle. 

Alle disse er eksempler på de journalistiske ambisjonene som følger «Nye» Magasinet. 

Fjorårets store satsing fra Magasinet: Serien om «Gutten i plastposen».
Fjorårets store satsing fra Magasinet: Serien om «Gutten i plastposen». Bilde: Faksimile

- Vi skal fortsatt lage de historiene leserne aldri glemmer, med Plastposegutten som det siste eksempelet. Vi skal levere på faste spalter, på historier som gir deg latter og tårer, sier Østtveit. 

- Men vi skal oftere sette dagsorden, få litt mer nyhetstrøkk - og være litt modigere. Det er noe våre lesere ønsker. Det kan også bety enkelte kontroversielle saker. Sånn at du som leser også kan bli litt sinna noen ganger. Målet er ikke provosere, men vi skal ikke være redde for å gå inn i slike saker. 

- Som intervjuet med han som ble frikjent, men dømt av folket. Det kommer samtidig som dere ga nettopp Andrea Voll Voldum prisen som «Årets person»?

- Ja, og vi skal dekke saker fra alle sider. Det er nettopp det Dagbladet og Magasinet skal være, sier Østtveit. 

 

...se Dagbladets eget stunt - tradisjonen tro byr de på seg selv i lørdagens Magasinet:

 

Fra glanset papir og tilbake igjen

Og for den som venter på sånt, så kan vi avsløre at det også er en reportasje med stort sett hele redaksjonen i Magasinet avbildet, hvor de både byr på og utsetter seg selv for medisinske forsøk. 

Et bilde som trykkes over et helt dobbeltsideoppslag. Sånt kan det bli mer av framover. Formatet er til gjengjeld noe mindre. 

Og formen på cellulosen er helt nytt. Glanset papir er byttet ut med et mattere, halvtykt. 

- Tidene endrer seg: Glanset papir signaliserte kvailtet, men i dag ser vi at mange går mot mer matt papir igjen. Det er også mottatt veldig godt blant annonsørene, sier Østtveit. 

Dette kommer altså i en rigg som bare såvidt er større enn et A4-ark. Det betyr at tekstbildet primært kommer med to spalter på hver side, og god lesbarhet. 

Og redesignen er gjort internt, med egne krefter på Aller-huset. Tidligere Art Director Sigmund Nordal står bak mye av redesignet.

Redesignen har tatt med seg mye av elementene fra denne spesialutgivelsen i fjor.
Redesignen har tatt med seg mye av elementene fra denne spesialutgivelsen i fjor. Bilde: Faksimile

Art director Christian Grønvold sier at designet er en videreføring av magasinet Tjora, som ble gitt ut i fjor. 

- Layouten er klassisk og tidløs samtidig som vi framhever kontraster i bildeuttrykk og formater. I redesignet har vi lagt vekt på god lesbarhet og enkel navigering, kombinert med lekenhet og overraskelser i det grafiske uttrykket, sier han. 

Sidene er blitt mindre, men det blir flere av dem. Lørdagens magasin er fullt av både annonser og innhold, på hele 116 sider. 

- Det er et strammere design som passer vårt mål om å sette dagsorden oftere, men samtidig et romslig format som gir oss mer boltreplass, sier leder for Magasinet, Espen Sandli. 

 

Varsler endringer også i resten av helgeavisa

- «Alle» - også Dagbladet - har snakket mye om at nettet nå er den primære kanalen. Tildels også for magasinstoffet. Har dere glemt papirmagasinet de siste åra?

- Nei, det mener jeg ikke. Men vi tenker begge kanaler, og tenker nå et enda mer samspill mellom nett og papir. Formatene og spaltene skal funke begge steder. På nett ser vi veldig direkte hva leserne vil ha og hviilke saker de bruker mye tid på. Og det gir igjen et bedre papirmagasin, mener magasinredaktør Karine Østtveit. 

Relanseringen er kan hende også nødvendig for å holde på leserne: Ved seneste lesertallspresentasjon i fjor høst, ble det klart at Magasinet hadde mistet hver femte leser - fra 509.000 til 388.000

VG Helg falt også kraftig, til 539.000 lesere, mens Aftenpostens A-magasinet øker - takket være ny distribusjon gjennom Schibsteds tre regionaviser. 

Utviklingen er knallhard, og må møtes med samme mynt, sier redaktøren:

- I et fallende marked skal vi ta offensive grep. Vi fornyer og lager et produkt som skal stå seg godt. Og vi ser ikke så mye til VG Helg eller andre - vi er opptatt av å lage en best mulig lesepakke for våre lesere. Som fortsatt er mange - det er det vi fokuserer på, sier Østtveit. 

- Men når selve papiravisa også faller voldsomt - kan det på sikt bli en hemsko for Magasinet å være «pakket inn» i tabloidavisa Dagbladet?

- Nei, men det er klart at hele helgepakka blir enda viktigere framover, sier Østtveit. Og antyder flere endringer: 

- Vi jobber med «hele pakken» på lørdagene. Vi tar offensive grep med Magasient nå, og så vil det komme andre senere. 

 

Til toppen