Saken om femåringen som døde på nissens fang har gått viralt. Nå viser det seg at saken er vanskelig å bevise (Kollasj)
Saken om femåringen som døde på nissens fang har gått viralt. Nå viser det seg at saken er vanskelig å bevise (Kollasj)

Dagbladet, Nettavisen og P4 skrev om gutten som «døde på nissens fang». Men ingen sjekket om det faktisk hadde skjedd

Etter at amerikanske medier korrigerte sin versjon av saken, følger nå norske nettaviser etter og beklager.

Dagbladet, Nettavisen og P4 skrev alle sammen om den dødssyke gutten på fem år som døde i armene på julenissen. Saken har sitt utspring fra Knoxville News Sentinel, som flere internasjonale aviser har sitert.

I Norge ble overskriftene: 

 

Saken handler om en julenisse som ble tilkalt av en sykepleier som hadde en dødssyk pasient på fem år. Gutten skal, ifølge historien, ha hatt et siste ønske: Å møte julenissen.

Avisene skriver at julenissen tok med en gave til gutten og satt ved ham på sykesengen. Så døde gutten. 

 

Ingen kjenner identiteten

Saken fikk et enormt omfang og ble plukket opp av flere internasjonale medier, blant annet BBC, USA Today, CNN og ABC News.

Men ingen kjenner identiteten til den døde gutten eller familien hans. Alle avisene forholder seg til julenissen Eric Schmitt-Matzen sin forklaring.

 

Kan ikke bevises

Mannen hevder han ikke ønsker at mediene skal vite navnene, fordi han vil forsvare familien. Han ønsker heller ikke å fortelle hvilket sykehus det er snakk om eller hva sykepleieren heter. 

Han vil heller ikke si hvilken dato det er snakk om, annet enn at «det var rundt en måned siden».

Ifølge Gizmodo, som stiller spørsmål ved hele historien, har CNN ringt alle sykehusene i området, uten å finne noen som kan underbygge den.

Nå har derimot Knoxville News Sentinel oppdatert saken med en fotnote:

News Sentinel kan ikke fastslå at Schmitt-Matzen sin forklaring er unøyaktig, men enda viktigere: Vi kan heller ikke fastslå at den er korrekt. Derfor oppfyller ikke historien avisens verifiseringsstandarder og vi kan ikke lenger gå god for sannhetsgehalten i Schmitt-Matzens forklaring

Knoxville News Sentinel

Det samme gjør USA Today.

 

GUNNAR STAVRUM, sjefredaktør i Nettavisen.
Sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

 

Nettavisen rydder opp

Sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen sier de handlet i god tro, men at de nå har publisert en ny sak med de nye opplysningene. Nettavisen hadde BBC som hovedkilde:

– Dette er normalt en av verdens mest troverdige kilder, så vi var i god tro. Men her viser det seg altså at saken ikke kan verifiseres.

– Det er umulig for oss å gå til primærkilden for alle sitatsaker vi bringer fra andre medier. I likhet med alle andre medier bruker vi byråstoff og sitatsaker fra andre uten at vi har ressurser til å ettergå hver eneste opplysning. Så vidt meg bekjent er det heller ingen andre medier som gjør det, opplyser Stavrum.

Sjefredaktøren sier at førstelinjeforsvaret mot virale og usanne saker er å vurdere troverdigheten til mediet som bringer saken.

– I dette tilfellet ble saken spredt av en av verdens ledende nyhetskilder, men den viste seg altså å ikke kunne verifiseres. Når det ble klart, lagde vi oppfølgingen. Det er beklagelig, men vi rydder i det minste opp, forteller Stavrum.

 

– Falske nyheter blir en større utfordring

Nyhetssjef Marte Svarva i P4 sier de vil endre saken ettersom det nå ble kjent at originalkilden ikke er

– Saken ble publisert hos store amerikanske medier som USA Today og CNN. Saken virket troverdig – noe som også underbygges med at kilden snakket direkte på TV. Men nå som både USA Today og originalkilden Knoxville Sentinel News sier de ikke kan bekrefte at det har skjedd, må vi også oppdatere vår sak med at det kanskje ikke stemmer, sier hun.

– Hvilket ansvar har dere overfor leserne og lytterne deres om å gjengi korrekt informasjon?

– Falske nyhetssaker blir en stadig større utfordring og vi har også et ansvar for å sjekke sannhetsgehalten i saker som denne om julenissen.

 

– Det burde ringt en bjelle

Vaktsjef Eugene Brandal Laran i Dagbladet forteller at de ikke har gjort en god nok jobb i å verifisere historien.

– I ettertid ser vi at det er veldig mye detaljrikdom om selve møtet mellom julenissen og gutten, men lite detaljer om ting som kan verifiseres. Det burde ringt en bjelle hos oss, sier han.

Han sier at de som virkelig går inn for å lure pressen, kan oppnå suksess og at det ikke er første gangen de blir lurt helt sikkert ikke siste heller.

– I hvilken grad sjekker dere slike saker?

– Vi sjekker veldig mye, men her har det skjedd en tabbe og det er en lærepenge vi må ta. Akkurat nå sitter det en reporter og lager en ny sak om dette, avslutter Laran, som legger til at de har gjort flere forsøk på å få kontakt med julenissen Schmitt-Matzen.

 

Medier24 har også forsøkt å få Schmitt-Matzen i tale, uten å oppnå kontakt.

     

Til toppen