Fungerende nyhetsredaktør Hilde Schjerve, vaktsjef Eirik Vale Frogner og produktutvikler Magnus Hoem Hagen i Dagbladet. Bildet ble tatt i desember.
Fungerende nyhetsredaktør Hilde Schjerve, vaktsjef Eirik Vale Frogner og produktutvikler Magnus Hoem Hagen i Dagbladet. Bildet ble tatt i desember. (Erik Waatland)

Dagbladet.no har ikke vært pusset opp skikkelig på over sju år. Nå har den vært under kniven og fått en omfattende makeover

I det stille har Dagbladet rullet ut sin nye nettavis. Og det er teknologien bak som er mest interessant, forteller redaksjonen.

Rundt påsketider i fjor fikk nyhetsredaktøren, vaktsjefen og utviklerteamet i mediehuset mandat fra sjefredaktør John Arne Markussen om å pusse opp Dagbladet.no. 

Da var det gått sju år siden man gjorde en større «totalvask» av både utseendet og ikke minst teknologien bak.

Sakte, men sikkert på slutten av 2017 begynte avisen i rulle ut det nye for noen få brukere. Nå er hele prosjektet klart:

Faksmile fra Dagbladet.no.
Faksmile fra Dagbladet.no.

– Fronten vår er utsatt for kosmetisk kirurgi der den aller viktigste endringen er at vi nå setter mobilutgaven først. Så har vi åpnet døren for personalisering og automatisering, fått en tydeligere forsideprofil og ikke minst en mer allsidig forside, forteller Hilde Schjerve, som er redaksjonssjef i Dagbladet.

Hovedmålet med prosjektet har ikke vært å få mer trafikk, ifølge Schjerve. De ønsker å styrke merkevaren og legge bedre til rette for desking av Pluss-artikler og innhold fra flere deler av Aller-konsernet. 

For vaktsjef Eirik Vale Frogner har det hele medført store endringer i måten han tenker publisering på:

– Vi ville ta steget over og redigere på mobil først. Den strategien ligger nå til bunn for alt vi gjør. Før har jeg redigert til desktop først – også tilpasset på mobil. Men med 52 prosent av brukerne fra mobil, så måtte vi gjøre noe, sier han til Medier24.

  

Dagbladets ansatte jubler over å ha fått en makeover på fronten.
Dagbladets ansatte jubler over å ha fått en makeover på fronten. Bilde: Erik Waatland

  

Forskjell på underholdning og «breaking news»

Endringen medfører at det er hardere kamp for hvilke saker som «når opp» - og at de må være enda mer kortfattet og spisset enn de var før.

De tradisjonelt lengre titlene er nå blitt langt færre og det er mye mer bruk av stikktitler, forklarer han.

Dette medfører også at det er mindre luft og at layouten er mer kompakt. Schjerve sier at det hele gjør at det blir enklere for Dagbladet å forandre på hvordan ting blir seende ut.

– Vi har mer variasjon i uttrykket nå. Før var det ikke så stor layoutmessig forskjell på en underholdningssak og ved «breaking news». Nå skal det være mye tydeligere, sier hun.

Faksmile fra Dagbladet.no i 2007.
Faksmile fra Dagbladet.no i 2007.

Det er ikke bare i det redaksjonelle at endringene vises. Dagbladet har fått andre og flere annonseplasser – og i selve flyten blir annonsene prioritert annerledes.  

Der det tidligere måtte være en annonse i toppetasjen, er det nå større valgmuligheter. Desken kan rendyrke de tre første etasjene til breaking news, hvis det er ønskelig.

Noe av det som har vært viktig for Dagbladet i prosessen er at de ville gjøre noe for å prioritere de viktigste sakene sine.

– Alt innholdet trenger ikke – og skal ikke – leve like lenge på forsiden. Flyktige notiser skal leve kortere og «gullet vårt» skal være mer synlig, sier produktutvikler Magnus Hoem Hagen.

 

– Fronten er ikke død

Han forteller at de også nå eksperimenterer i større grad med personalisering, der rundt hver tiende sak på Dagbladet.no er nettopp personalisert:

– Flere er kritiske til personalisering, hva tenker du om det?

Faksmile fra Dagbladet.no i 2008.
Faksmile fra Dagbladet.no i 2008.

– Mange tror at personalisering handler om at hvis du er interessert i fotball, så blir du eksponert for flere fotballsaker. Men det kan vel så mye handle om at du ikke blir presentert for saker du har lest før eller hvis man er innlogget som plussabonnent, så får du ikke annonser for å bli nettopp plussabonnement. Vi har nå en smartere forside som tar høyde for slike ting, sier Hoem Hagen.

For noen år siden ble det spådd at medienes forsider kom til å dø ut og at alt stoffet ble distribuert sosialt.

Blant annet uttalte tidligere VG-redaktør Bernt Olufsen og nåværende styreleder i lokalaviskonsernet Polaris i 2015: «I vår digitale verden blir selve artikkelen den nye førstesiden som leseren ledes direkte til gjennom søk og anbefalinger».

Dagbladets nye forside skal kunne bruke mer stoff fra andre deler av Aller-konsernet.
Dagbladets nye forside skal kunne bruke mer stoff fra andre deler av Aller-konsernet. Bilde: Erik Waatland

– Fronten er ikke død, vi ser det stikk motsatte. Merkevarens betydning er viktigere enn noen gang i en strøm av stoff fra sosiale medier og «fake news». Vi mener at endringene vi nå har gjort er med på å styrke den merkevaren ytterligere, sier Schjerve og fortsetter:

– Vi innså at Dagbladet.no ikke var pussa opp skikkelig på over sju år. Nå har den vært under kniven og fått en omfattende makeover.

Til toppen