Markering av 60.000 abonnenter på Dagbladet pluss. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet
Markering av 60.000 abonnenter på Dagbladet pluss. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet (Foto: Jørn H.Moen)

Dagbladet pluss har nådd 60.000 abonnenter: - Gøy å se at det er de gode sakene som selger abonnementer

Magasinsjef i Dagbladet, Karine Østtveit, forteller at de har feira med popcorn og softismaskin i kantina.

På under fem år har Dagbladet+ vokst fra 0 til 60.000 abonnenter. Det gleder magasinredaktør Karine Østtveit, som forteller at de har feiret med både popcorn og softismaskin. 

- Vi er veldig glade for dette, og nå er vi faktisk allerede på 61.000 Så vi måtte blåse opp en ny ballong i dag, sier hun til Medier24. 

Hun forteller at ansatte i både Dagbladet, Dagbladet pluss og andre merkevarer i Aller-systemet har vært samlet til felles feiring. 

- Pluss er ikke bare vårt prosjekt, det er et prosjekt for hele Aller. Vi får jo saker fra Autofil, DinSide, og de betyr også mye for den veksten som pluss nå ser, sier hun. 

 

Veksten skyldes de gode sakene 

Hun forteller at på tross av kampanjer og salgstilbud, ser de gang på gang at det er de gode sakene som selger abonnementer. 

- Vi ser, og det synes jeg er veldig hyggelig, at veksten er drevet av gode saker. Det er de gode sakene som gjør at vi selger abonnementer, selv når vi har kampanjer. 

Hun trekker blant annet fram en sak fra i vår om barnevernet, som har ført til en gjennomgang av hvordan alle barnevernsinstitusjoner i Norge driver, som en av deres mest leste og en av sakene som har solgt flest abonnementer. 

  Bilde: Foto: Erik Waatland

- Det er den en av de lengste sakene vi har hatt på trykk noensinne, og det er per nå både en av de mest leste og av de sakene som har solgt flest abonnementer på pluss i år. Det er ekstra hyggelig fordi det gjør det lett å satse på pluss-saker, og de sakene som er mest spennende for oss som journalister å drive med, sier hun. 

Østtveit er også glad for at mange mediehus, inkludert Dagbladet, nå ser ut til å lykkes med å finne gode forretningsmodeller for digital journalistikk. 

- Tidligere har den digitale journalistikken i noen grad være drevet av annonsevisninger, men nå har vi funnet en modell som gjør at leserne også vil betale for kvalitetsjournalistikk på nett. Det er noe at det jeg synes er gøy og hyggelig med dette, sier hun. 

 

Roser teamet rundt pluss opp i skyene 

Selv om Østtveit ikke ønsker å gå ut med de konkrete tallene, understreker hun at de aller fleste av de 60.000 har betalt fullpris for abonnementet sitt. 

- De aller fleste er fullpriskunder. Det er ikke sånn at kampanjekundene er i flertall, sier hun. 

Hun ønsker heller ikke å gå ut med omsetnings- og inntektstall per nå. Hun roser uansett teamet rundt pluss opp i skyene - fra utviklere og analytikere til journalistene. 

- Den helt klart viktigste årsaken til veksten er det utrolig flinke teamet som jobber med pluss. Vi har egne journalister i pluss-redaksjonen, som har gjort en kjempejobb. I tillegg leverer alle journalistene i Dagbladet og i andre merkevarer i Aller-systemet kvalitetssaker, som leserne våre vil ha hver eneste dag, sier Østtveit. 

Til toppen