Dagbladet publiserte virus-annonse – Forbruker­tilsynet ber dem om å skjerpe seg

– Vi tar denne tilbakemeldingen på største alvor, sier Dagbladet-redaktør Alexandra Beverfjord til Dagens Næringsliv. Hun varsler også en intern gjennomgang.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Dagbladet har publisert en annonse for kosttilskuddet Immiflex Complete, med formuleringen «Hold deg frisk med Immiflex Complete», produsert av selskapet Emptiodirect. Annonsen står på trykk i papiravisen – med en illustrasjon som minner om illustrasjonene av koronaviruset. 

Nå skriver Dagens Næringsliv at Forbrukertilsynet varsler en bot på 400.000 kroner for brudd på markedsføringsloven til selskapet som står bak annonsen. Dagbladet har fått brev om å skjerpe sine interne rutiner, skriver DN. 

 

– Som et generelt utgangspunkt vil markedsføring av produkter eller tjenester som hevder de kan behandle, kurere, helbrede eller på annen måte ha effekt mot Covid19 – eller som gir det inntrykket, være villedende fordi slike påstander ikke kan dokumenteres – og de er dermed ulovlige, skriver Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, i en e-post til DN.

Ansvarlig redaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord, tar selvkritikk og varsler intern gjennomgang av rutinene. 

– Vi tar denne tilbakemeldingen på største alvor. Denne annonsen handler ikke om korona. Korona er ikke nevnt noe sted i teksten. Men illustrasjonen annonsøren har valgt kan oppfattes dit hen. Vi er helt enig i at dette er problematisk, og vi kommer ikke til å publisere annonsen med denne virusillustrasjonen nå som vi står midt i koronapandemien. Vi har vært i dialog med annonsøren, som umiddelbart kommer til å endre på dette, skriver hun i en mail til DN. 

Sjefredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet.
Powered by Labrador CMS