Ståle Lindblad skriver om Kunstig intelligens i salgsprosessen. Illustrasjonsfoto

INNSIKT

Kunstig intelligens vil i løpet av kort tid ha stor innvirkning på arbeidshverdagen din som selger

Det betyr ikke at datamaskiner vil erstatte deg, men intelligente systemer vil gjøre deg mye mer effektiv.

Publisert

Kunstig intelligens er en samlebetegnelse for en rekke ulike teknologier. Maskinlæring, visuell intelligens og språkforståelse er alle teknologier som faller inn unner det vi kaller kunstig intelligens.

For salgsprosessen er det maskinlæring som er mest aktuelt på kort sikt. Maskinlæring vil si at systemene selv lærer og forbedrer algoritmene basert på informasjonen som flyter gjennom dem. I tradisjonelle salgssystemer er det selgeren som legger inn informasjon og setter reglene for hvordan informasjonen skal tolkes. Med kunstig intelligens gjør systemene dette selv, mye mer effektivt og nøyaktig enn oss mennesker.

Resultatet er at selgeren kan bruke tiden på de delene av salgsprosessen som er mest avhengig av menneskelig innsats, og at informasjonen hun baserer salgsprosessen på er mye bedre.

Det finnes allerede en rekke salgssystemer på markedet som bruker kunstig intelligens, og det vil komme et ras av nye systemer i løpet av de nærmeste årene. I tillegg vil mange av de største salgsorganisasjonene bygge opp sine egne, skreddersydde løsninger.

Her er noen eksempler på hvordan kunstig intelligens vil gjøre selgeren mer effektiv i de ulike fasene av salgsprosessen:

Salgsplanlegging

Allerede i planleggingsfasen kan kunstig intelligens bidra til å gi mer nøyaktige forventninger om kommende salg. Intelligente systemer kan vurdere enorme mengder data, og systemene lar seg ikke påvirke av selgerens (ofte litt for optimistiske) magefølelse. Hver eneste gang et salgscase vinnes eller tapes vil de intelligente systemene bli litt mer nøyaktige, og gi en litt bedre forecast.

Også innenfor prospecting kan kunstig intelligens gjøre selgeren mer effektiv. På samme måte som i forrige eksempel kan intelligente systemer bruke historiske data til å plukke ut de potensielle kundene som gir størst sannsynlighet for å ende med et salg. Modellene kan følge millioner av informasjonskilder i sanntid, og blir mer effektive hver gang et salg vinnes eller tapes.

Et annet eksempel er det Boston-baserte selskapet Crayon, som tilbyr konkurrentanalyser drevet av kunstig intelligens. Deres system overvåker konkurrentene dine i sanntid, og gir deg rykende fersk informasjon om hva du konkurrerer mot til enhver tid.

Salgsprosessen

Kunstig intelligens kan gjøre selgeren mer effektiv i salgsprosessen også. Ved å analysere en selgers portefølje og aktiviteter i sanntid, innhente data fra eksterne kilder og sammenstille dette med kundens respons, kan de intelligente CRM-systemene hjelpe selgeren å prioritere tid og ressurser på de aktivitetene og casene som gir størst sannsynlighet for et vunnet salg. En av leverandørene som bruker kunstig intelligens på denne måten er Salesforce.com. Deres AI-system Einstein hjelper også selgeren å holde kundedatabasen oppdatert med informasjon som selgeren ellers måtte ha brukt tid på å samle inn selv.

Kunstig intelligens kan automatisere innsamling av informasjon basert på dialogen selgeren har med kunden. Systemene kan også håndtere dialog med enkle kunder automatisk, så selgeren kan konsentrere seg om de mest verdifulle kundene.

Analyse

For et intelligent salgssystem er analysen etter salgsprosessen en viktig kilde til informasjon. Hver gang et salg vinnes eller tapes lærer systemene litt mer, så de kan ta litt bedre beslutninger neste gang.

Hvilke typer kontaktpersoner gir størst sannsynlighet for salg? Hvilken prisstrategi fungerer best med ulike typer kunder og caser? Hvordan bør kommunikasjon, nettsider eller fysiske salgslokaler utformes for å gi best effekt? Det er nesten ingen grenser for hva kunstig intelligens kan lære av å analysere informasjonen fra en salgsprosess som er ferdig.

All denne informasjonen puttes inn i toppen av salgstrakten igjen, og gjør selgeren litt mer effektiv i planleggingen og gjennomføringen av den neste salgsprosessen.

Kunstig intelligens i salgsprosessen er ikke noe som kommer i framtiden, det er her allerede. Noen systemleverandører har allerede tatt i bruk kunstig intelligens i sine systemer, og mange flere vil gjøre det i nærmest fremtid. Alle de store skyplattformene har enkle løsninger for de salgsorganisasjonene som vil bruke kunstig intelligens i sine egenutviklede systemer.

Kunstig intelligens vil gjøre selgere mer effektive allerede i 2022. Hvis ikke du tar i bruk de nye mulighetene i kunstig intelligens, så kan du være helt sikker på at konkurrenten din gjør det.

Powered by Labrador CMS