Digitalredaktør Jan Thoresen i Aller Media er også daglig leder SOL.no.
Digitalredaktør Jan Thoresen i Aller Media er også daglig leder SOL.no. (Bilde: )

Dagbladets lesere har rapportert 20.000 feil i 10.000 artikler. Nå varsler Aller Media en ny versjon av «Leserkritikk»

– Systemet fungerer selvjusterende på flere vis der vi blir mer oppmerksom på at leserne vokter oss, forteller digitalredaktør Jan Thoresen. Nå er en internasjonal versjon rett rundt hjørnet.

Hver eneste dag er Dagbladet og Aller Medias lesere med på å rette feil, avsløre misforståelser og belyse artikler gjennom konsernets egen applikasjon «Leserkritikk».

Slik ser Leserkritikk ut. Når du har opp en artikkel og trykker på knappen, så får du en oppdelt versjon av artikkelen som du kan gi tilbakemeldinger på.
Slik ser Leserkritikk ut. Når du har opp en artikkel og trykker på knappen, så får du en oppdelt versjon av artikkelen som du kan gi tilbakemeldinger på.

Hvis leserne oppdager feil, kan de trykke på den røde knappen og gi spesifikke tilbakemeldinger på konkrete plasser i artikkelen. Dette blir så videreformidlet til avisen, som eventuelt retter opp.

Tjenesten ble lansert i mai i fjor og på sine første ni måneder ble det innrapportert 20.000 feil i 10.000 artikler fra 5.000 brukere, opplyser avisen.

Målet med Dagbladets «Leserkritikk»-applikasjon var å ta tilbake tilliten og åpenheten i de digitale tradisjonelle mediene, opplyser Dagbladet.

 

- Leserne vokter oss

Digitalredaktør Jan Thoresen i Aller Media forteller at tjenesten har vært en overveldende suksess fra dag en.

– Systemet fungerer selvjusterende på flere vis der vi blir mer oppmerksom på at leserne vokter oss. Vi skjerper oss på grammatikk og fakta, og vi legger litt ekstra tid i vask av manus, sier Thoresen og fortsetter:

– Når likevel feil slipper igjennom - det er mange år siden korrekturleserne sluttet i avisene - varsler systemet reporteren effektivt.

 

Straks klart for ny versjon

Leserkritikk har fått flere millioner kroner i støtte fra Google Digital News Initiative og kommer nå snart i en splitter ny utgave som også er tilgjengelig på flere språk. 

– Den har blitt mer brukt og skapt mindre støy enn det vi fryktet på forhånd. Systemet er nå snart klar i neste versjon som er skalert for å ta ombord alle nettaviser som ønsker å benytte det. Vi er i dialog med en rekke sentrale aktører både i Norge og utlandet om dette. 

– Hvordan har tilbakemeldingene vært på prosjektet?

– Jeg kan ikke huske at vi noen gang har fått så mye skryt for å ha innført et nytt system - av leserne. Som dette. Det er også noe av grunnen til at Google DNI støtter videreutviklingen av systemet med flere millioner kroner, avslutter Thoresen.

Til toppen