Dagbladets nærmer seg 50.000 i opplag. Faller raskere enn VG og mistet hver fjerde aviskjøper

Etter noen år med slakere kurve, faller nå den minste tabloidavisen enda hardere enn VG.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mens enkelte deler av mediebransjen melder om gode tider på abonnement, virker løssalgsavisene å akselerere sin vei mot stupet:

  • VGs papiropplag falt i 2015 med 25.472 aviser, fra 138.188 til 112.716. Det vil si et fall på 18,4 prosent.
  • Dagbladets papiropplag falt med 16.715 aviser, fra 73.647 til 56.932. Det gir en falltakt på hele 22 prosent på ett år.

I opplagspresentasjonen presenterer imidlertid Dagbladet seg med «totalopplag» slik andre abonnementsaviser har gjort lenge, og tar med seg drøyt 14.000 kunder på det digitale produktet DB+. Det gir et totalopplag på 71.514, og tilsynelatende bare en nedgang på rundt 2000 aviser.

Men dette digitale opplaget har Dagbladet ikke tatt med tidligere år. Dermed blir dette litt som å sammenligne epler og pærer.

VG har heller ikke med sitt digitale VG+ i opplagspresentasjonen, som er på over 70.000 kunder.

Raskere fall på papir

Opplagsfallet for Dagbladet kommer etter noen år med en langt svakere kurve. Siden 2009 har fallet i papiropplag vært på mindre enn 10.000 aviser i året.

Nedgangen på nær 17.000 forteller altså at den negative løssalgsutviklingen for Dagbladet nå har akselerert voldsomt det siste året.

Og det med en fart som gjør at avisa trolig vil passere under 50.000 i snittopplag kanskje allerede før sommeren.

Gjemmer bort papirfallet

I en pressemelding fra Aller Media kommenterer Dagbladet opplagsfallet uten å nevne selve nedgangen på papir i rene tall. 

Dagbladet har en stabil utvikling i samlet opplag. Helgeavisa og Magasinet er viktig for å dekke nordmenns behov for både nyheter og de gode reportasjene, skriver mediehuset om Dagbladet. 

- Vi ser noen hovedtendenser: Lesingen av Dagbladet på nett holder seg stabil. På mobil ser vi fortsatt en økning. Papiropplaget faller, men vi kan for første gang også rapportere digitalt opplag for eAvisa. Det er en milepæl. Opplagsfallet for papirutgaven tar vi nesten igjen med salg av eAvis, og det totale opplagsfallet er da på kun 2,9 %. Vi er meget fornøyde med de tallene som i dag offentliggjøres, sier sjefredaktør John Arne Markussen i meldingen. 

Dagbladet har som andre aviser en viss stagnasjon i lesertallene på mobil, men øker faktisk noe på nett (desktop). Samtidig er det «mobil først» framover for avisa, slår Markussen fast: 

- Vi holder stand på totalnivå, vi har stabil nett-trafikk, og mobil er i solid vekst. Vårt mantra er «mobile first», og alt innhold og tekniske løsninger lages nå med tanke på mobilformatet. Dette betyr at Dagbladet gir leserne det de vil ha der leserne er, sier Markussen i meldingen. 

  • Saken blir oppdatert med tabeller med mer senere.
Powered by Labrador CMS