Dagen før resultatet legges fram, melder konsernet at finansdirektøren slutter

Glenn Veiby slutter i Amedia.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Konserndirektør Glenn Veiby har sagt opp sin stilling i Amedia og blir daglig leder i BA-Group. Han går av som CFO i Amedia juni, men vil fortsette som styreleder i Digitale Medier 1881.

Dette melder Amedia selv i en pressemelding torsdag ettermiddag. Det er forøvrig dagen før konsernet legger fram sine 2014-resultater, fredag. 

Ifølge meldingen er Veiby fra før styreleder BA-Group (Blender Holding AS) og vil fra sommeren også gå inn som daglig leder i vekstselskapet, som han er partner og medeier i. Nå slutter han altså i Amedia for å ta en sterkere rolle i selskapet.

Veiby forlater dermed et konsern med 4,5 milliarder i omsetning, til et selskap (Blender Agency AS) med en omsetning i 2013 på 30 millioner kroner. 

Konsernet skriver følgende om konserndirektøren i pressemeldingen:

Veiby kom til Amedia i 2010, og har i løpet av sine fem år i toppledelsen i konsernet vært med på noen av de største strukturendringene som har funnet sted i norsk mediebransje, blant annet oppkjøpet av Edda Media og salget av TV2. Veiby har vært sentral i omstillingsarbeidet i konsernet og har i tillegg hatt sentrale styreverv i blant annet TV2, Prime Print-konsernet i Russland og Digitale Medier 1881. I perioden desember 2012 til mai 2013 var han konstituert konsernsjef i Amedia.

Selv sier Veiby følgende:

- Etter fem svært spennende år i ledelsen av Amedia, er jeg kommet til et punkt der det er riktig med et skifte. Jeg har lenge hatt et ønske om å komme tettere på operativ virksomhet, vekst- og utviklingsarbeid, og jobbe med å skape egen arbeidsplass. Jeg skal nå ta ansvaret for arbeidet med å realisere ambisjonene til dette vekstprosjektet sammen med et flott team av sultne og dyktige medarbeidere. BA-Group er i en bransje jeg kjenner godt fra min tid i Voice og er et selskap jeg som styreleder har fått være med å utvikle de siste 8 årene.

Veiby omtaler tiden i Amedia som svært givende og utviklende:

- Når jeg nå slutter, går jeg ikke fra noe, men til noe. Jeg gleder meg til fortsatt å kunne bidra i Amedia, selv om det etter sommeren skjer fra en annen posisjon enn som CFO og del av konsernledelsen. Jeg fortsetter som styreleder i Digitale Medier 1881 og vil gjennom det også være involvert i andre vekstprosjekter for Amedia, sier han.

Agentur og klær

- Jeg tar steget over i en mindre, men spennende virksomhet med stort potensial. Bare tiden vil vise om jeg vil savne en stor virksomhet som jeg nå er en del av», sier Veiby

BA-Group har tre forretningsområder; merkevarer, agentur og detaljhandel. Kjernen i selskapet er Blender Agency som er Nordens ledende agentur innen «contemporary fashion».

Blender Agency representerer en rekke av de største amerikanske merkevarene i segmentet «contemporary fashion» og hadde i 2014 en distribusjon på over 400 millioner kroner i det nordiske markedet. BA-Group står også bak merkene Fall Winter Spring Summer (FWSS), Cala & Jade samt det italienske selskapet Diemme Fashion Group.

- Glenn Veiby har som styreleder vært en vital del av vår utvikling fra et lite agentur til å bli Nordens ledende innenfor vår bransje. Når vi nå ønsker å ta nye steg med BA-Group, har vi de beste forutsetninger med Glenn Veiby om bord, sier partner og grunnlegger av BA-Group, Kyrre Alver.

- Har vært en viktig ressurs

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia i pressemeldingen at Glenn Veiby har vært og er en viktig ressurs for Amedia, og ønsker han lykke til med nye oppgaver:

- Men jeg er glad for at vi også videre vil nyte godt av hans kompetanse, ved at han vil ivareta sentrale oppgaver for oss også etter at han går av som CFO, sier han.

Arbeidet med å rekruttere ny CFO etter Glenn er allerede startet.

Glenn Veiby kom til Amedia i juni 2010 fra stillingen som CFO i Software Innovation ASA. Før det var han administrerende direktør i Voice ASA, og han har også jobbet flere år i Ernst&Young.

Powered by Labrador CMS